Refaktura w podmiotach powiązanych

Refaktura w podmiotach powiązanych

Refaktura w podmiotach powiązanych

Co to jest refaktura?

Niestety to pojęcie nie ma swojej dokładnej definicji w prawie podatkowym, jednak można ją zdefiniować jako przeniesienie kosztów usługi lub towaru zakupionej przez daną firmę na inną firmę. Dobrym przykładem może być usługa czynszowa, kiedy wynajmujemy lokal innemu podmiotowi. Jeśli umowa z firmą energetyczną jest spisana na nas, wtedy po otrzymaniu faktury za usługę możemy ją “refakturować” na naszego klienta.

Istnieje również możliwość refakturowania usług w ramach podmiotów powiązanych. W tym przypadku nadal obowiązują wszystkie zasady dotyczące dokumentacji transakcji, które są przedstawione poniżej.

Artykuł 8, ustęp 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tzw. ustawy o VAT) mówi, że “W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.” Z tego względu refaktura to de facto odsprzedanie wcześniej zakupionych usług lub towarów, a więc rodzaj transakcji.

Według ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tzw. ustawy o CIT), podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi, są zobowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji, których łączna wartość przekroczyła 50 tysięcy euro, kiedy ich przychody lub koszty w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły 2 miliony euro. Dokumentacja musi zostać sporządzona za rok, w którym nastąpiła transakcja oraz rok kolejny. Refaktura jest więc częścią dokumentacji, której wszystkie składniki przedstawione są w wyżej wymienionej ustawie.

W treści ustawy czytamy również: “Podmioty powiązane zobowiązane są do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy, która prezentuje relacje pomiędzy tymi podmiotami. Celem dokumentacji jest wykazanie, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Innymi słowy, celem przygotowania dokumentacji jest wykazanie rynkowego charakteru transakcji. Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych uzależniony jest od wartości realizowanej transakcji kontrolowanej w danym roku obrotowym.” W celu sprawdzenia jakie dokładnie kwoty należy brać pod uwagę, odsyłamy Państwa do Artykułu 11 Ustawy o podatku dochodowym dla osób prawnych.

Refaktura nie musi wyglądać identycznie jak pierwotny dokument zakupu, jednak musi zawierać wszystkie wymagane na fakturze VAT dane - informacja o tym zawarta jest w artykule 106e w ustawy o VAT

W przypadku refakturowania warto skorzystać z porady sprawdzonego biura księgowego. TaxCoach pomoże w skompletowaniu dokumentacji podatkowej oraz wybraniu najlepszej formy opodatkowania dla Ciebie.