FBA a FBM w Amazon

FBA a FBM w Amazon

FBA a FBM w Amazon

Zaczynając swoją przygodę ze sprzedażą na platformie Amazon należy przemyśleć wiele kluczowych kwestii. Jedną z nich jest wybranie modelu realizacji między: FBA lub FBM. Jak wybrać odpowiedni i co to tak naprawdę oznacza?

FBA - co to tak właściwie znaczy?

Rozkładając skrót FBA na czynniki pierwsze, FB oznacza “Fulfillment By” natomiast litera A to nic innego jak “Amazon”. Jest to model sprzedażowy, który polega na tym, iż nasza firma zajmuje się samą sprzedażą, a Amazon całą logistyką. Oznacza to, że odciąża nas z takich czynności jak: pakowanie, składowanie, wysyłka produktu, obsługa klienta oraz zwrotów. 

Model ten działa na zasadach wysyłkowych. Jako sprzedawcy, przekazujemy paczki bezpośrednio do magazynów platformy, w których są przechowywane. W ten sposób gdy klient dokonuje zakupu naszego produktu, zespół Amazon dostaje informacje i automatycznie pakuje wybraną paczkę oraz wysyła. Na ich barkach spoczywa także śledzenie jej drogi do kupującego. 

Korzyści 

Opcja ta związana jest z wieloma korzyściami. Jedną z głównych jest kwalifikacja do programu PRIME. Oferty korzystającego z FBA sprzedawcy zostają wtedy wybijane, co daje mu większą widoczność na portalu oraz lepsze zasięgi sprzedażowe.                      

Lecz korzyści jest znacznie więcej:

1) Sprzedaż która działa 24 h przez 7 dni w tygodniu
2) Bezpłatna wysyłka dla użytkowników Prime
3) Zwiększona grupa odbiorców
4) Łatwiejszy proces zwrotów
5) Wyższe konwersje, spowodowane zaufaniem klientów w stosunku do Amazona oraz polegającym na jego rzetelności
6) Zwiększona szansa na wygranie Buy Box – sprzedawcy FBA wygrywają Buy Box, gdy ceny konkurencji nie korzystającej z FBA są takie same
7) Więcej czasu na rozwój swojej działalności

Ponadto według badań Amazon, aż 78% użytkowników, którzy wybrali model FBA potwierdzają znaczące zwiększenie sprzedaży w ich działalnościach. 

Obowiązki sprzedawcy względem Amazon - FBA

1) Wybór asortymentu jaki chcemy sprzedawać

Najlepiej wybrać takie produkty, które mamy pewność że będą się szybko sprzedawały w przeciwnym razie za dłuższe składowanie przewidziana jest opłata. Dlatego zanim zaczniemy swój interes na Amazon musimy dobrze przemyśleć jakie produkty będą miały największy popyt.

2) Kontrola sprzedawanych artykułów w magazynach

Do naszych obowiązków należy sprawdzanie stanu produktów w magazynach Amazon. Musimy być pewni, że sprzedawane artykuły są dostępne aby uniknąć nieporozumień z kupującymi. 

3) Marketing, reklama

To jedna z kluczowych kwestii przy sprzedaży produktów wykonanych przez nas. Marketing oraz reklama pozwalają nam rozszerzyć grono odbiorców. W tym przypadku leży to po stronie sprzedawcy. 

Koszty usług FBA

Usługa przechowywania w magazynach Amazona jest płatna. Koszt zależy jednak od wielkości paczek. Wyliczając pełen koszt musimy dodać opłatę za przechowywanie (co miesiąc od metra sześciennego) i opłatę za wysyłkę, która zależy od wymiarów i wagi produktu. Oczywiście nie zapominając o dodatkowych usługach. 

Ceny opłat za przechowywanie wahają się od 26 do 36 Euro za dzień. Oznacza to, iż rozlicza się tylko i wyłącznie z tych dni w których faktycznie dane produkty są przechowywane. Należy pamiętać jednak, że jeśli nie uda się sprzedać towaru, a będzie on zalegał w magazynie dłużej niż 365 dni, zostanie doliczona dodatkowa opłata. 

Jeśli chodzi o pozostałe usługi, FBA posiada ich dość sporo. Niech to nas jednak nie zniechęca, bowiem sprzedawca ma pełną dowolność w wyborze takich, które będą mu potrzebne przy prowadzeniu sprzedaży. Można dzięki temu wybrać takie, które odpowiadają naszym potrzebom biznesowym oraz finansowym. Natomiast cennik jest bardzo klarowny oraz przejrzysty dzięki czemu nie pogubimy się przy sporządzaniu planowanego budżetu. 

Fulfillment By Amazon - do kogo jest skierowany?

Z pewnością model ten nie jest skierowany dla każdego rodzaju biznesu. Zdecydowanie sprawdzi się on w takich przypadkach, w których firma jest jeszcze w fazie początkowej. 
Ten rodzaj sprzedaży kierowany jest głównie do:

1) małych przedsiębiorstw,
2) jednoosobowych firm,
3) nowo rozpoczętych biznesów,

FBM - co oznacza?

FBM czyli Fulfillment By Merchant. W modelu tym to sprzedawcy ponoszą odpowiedzialność za wszystkie czynności związane z wysyłką, magazynowaniem, kontaktem z klientem oraz zwrotem towaru. W przypadku, gdy z modelu FBM korzysta początkująca firma, Amazon pomoże jej przy drukowaniu etykiet US Postal i UPS bezpośrednio z pulpitu sprzedającego. Należy jednak pamiętać, iż w tym przypadku to sprzedawca jest odpowiedzialny za resztę, czyli wysyłkę oraz dostarczenie jej na czas do kupującego. Ten model wybierany jest zazwyczaj przez sprzedawców, którzy nie są pewni swojego pomysłu oraz produktów. 

Korzyści 

Z tą metodą sprzedaży wiąże się dużo korzyści w samorozwoju:

1) Większa kontrola nad własną firmą
2) Zbudowanie dużej niezależności - brak uzależnienia od Amazona i nagłych zmian w jego polityce,
3) Większa kontrola nad magazynami - sprzedawca sam sprawdza np. datę przydatności produktu przez co mamy większą kontrolę na jakość sprzedawanego asortymentu,
4) Samodzielne pakowanie - oznacza to samodzielny wybór opakowania w jakim sprzedawca chce żeby produkt był dostarczony (możliwość własnego logotypu lub darmowej próbki czy małego dodatku dla klientów),
5) Mniej formalności, zwłaszcza jeśli chodzi o stany nie podlegające opodatkowaniu.

Są też niestety pewne wyzwania związane z wybraniem FBM, takie jak:

1) Duże zaangażowanie ze strony sprzedawcy- musi on być odpowiedzialny za zatrudnianie ludzi, kontrolowanie przesyłek,
2) Problem z dołączeniem do programu Prime - sprzedawca nie jest w tym przypadku dołączony do niego automatycznie. W zamian za dodanie, należy spełnić szereg warunków w przeciągu 30-dniowego okresu próbnego:

  • Wskaźnik dostaw na poziomie wyższym niż 99% 
  •  Dostawa do wszystkich o standardowym rozmiarze
  • Akceptacja zasad zwrotów dla Amazona
  • Dostawy oraz odbiory w każdy dzień tygodnia (weekend także)
  • Korzystanie z Amazon Buy Shopping Services dla 99% zamówień
  • Wskaźnik anulowania zamówień poniżej 0,5%.

FBM - dla kogo?

Model Fulfillment By Merchant sprawdzi się zdecydowanie gdy:

1) Produkty są unikalne lub luksusowe
2) Sprzedaż jest rzadsza
3) Oferta jest nieskomplikowana
4) Istnieje możliwość i czas na prowadzenie samodzielnej wysyłko oraz kontaktu z klientem,
5) Sprzedaż produktów dużych rozmiarowo,
6) Sprzedawca posiada możliwość magazynowania,
7) Brak ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmem usług czy miejscem do składowania. 

Podsumowanie 

Zarówno model FBA jak i FBM ma dużo korzyści i może być dla sprzedawcy dobrym rozwiązaniem biznesowym. Jednak to, jaki model wybierzemy dla swojego biznesu zależy od tego co chcemy sprzedawać, w jakim momencie rozwoju jest nasza firma oraz ile pieniędzy i czasu chcemy przeznaczyć na dane czynności.