Automatyzacja płatności w e-commerce

Automatyzacja płatności w e-commerce

Automatyzacja płatności w e-commerce

Płatność w sklepach e-commerce przeszła wiele transformacji przez ostatnie kilka lat. Mamy do wyboru wiele nowych sposobów płatności, które z dnia na dzień przechodzą coraz to lepsze uaktualnienia i wprowadzają ułatwienie do naszego życia codziennego. 

Płatności e-commerce - co to jest?

To nic innego jak każdego rodzaju płatności dokonywane przez nas przy każdorazowym zakupie w witrynach stron internetowych. Takie jak:

  • Blik
  • Pay by link 
  • Płatność kartą płatniczą
  • Szybki przelew bankowy 
  • Raty online
  • Apple Pay
  • Google Pay

                                                                                                                           
Jak uruchomić płatności w swoim sklepie?
                                                                                                                              
Nie jest to trudny proces. Musimy zacząć oczywiście od wybrania operatora płatności. Po tym wyborze ustalamy z nim warunki umowy, a po uzgodnieniu podpisujemy umowę. Najlepszym sposobem na korzystanie z płatności będzie rejestracja online. Przed tym jednak warto sprawdzić czy nasz sklep test odpowiednio przystosowany do tego typu czynności. 

Należy spełniać bowiem pewne wymogi: 

  • regulamin zwrotów oraz reklamacji,
  • regulamin usług naszej witryny.                                                                                                                                 

Jedną z ważniejszych kwestii dotyczących bezpieczeństwa naszego odbiorcy jest podpisanie certyfikatu SSL. Następnie warto zadbać o współpracę z renomowanym operatorem płatności, takim jak Przelewy24. Będzie to dodatkowe zabezpieczenie dla nas oraz naszych klientów. 
                                                                                                                      
Najlepsze modele integracji e-commerce
                                                                                                                             
Jednym z ważniejszych kroków po podpisaniu umowy jest wybranie podstawowego modelu integracji modułu płatności. Mamy do wyboru trzy podstawowe modele, w zależności od naszych potrzeb oraz oraz skali prowadzonej działalności. 
                                                                                                                               
Model redirect to jedna z najprostszych form. Polega ona na przekierowaniu kupującego, który finalizuje transakcję bezpośrednio do okienka płatniczego na stronie operatora płatności. Całość odbywa się poza witryną naszego sklepu. Po zakończeniu transakcji klient zostaje skierowany z powrotem do okienka ze statusem zamówienia. W danej formatce płatniczej klient ma możliwość wybrania najdogodniejszej formy płatności. Jej wygląd jest z góry ustalony, jednak w niektórych przypadkach operator pozwala na drobną personalizację taką jak np. ustalenie tła czy logotypu.                                                                                                                                        
Korzyści idące za tą formą:

  • Łatwość wdrożenia - po naszej stronie leży tylko i wyłącznie dodanie na stronę przycisku “kup teraz” oraz wstawienie odpowiedniego odnośnika.
  • Cały proces płatności przebiega bezpośrednio pod okiem operatora (nie musimy martwić się o aktualizacje logotypów bankowych).

                                                                                              
Ten model zdecydowanie sprawdzi się przy prowadzeniu mniejszego interesu lub u takich z nas, którzy nie chcą się martwić o utratę czasu przy samodzielnym prowadzeniu. 
                                                                                                                                        
Następnym modelem jest Semi-redirect. Polega on na grupowaniu dostępnych metod płatności na naszej witrynie internetowej. Oznacza to, iż gdy klient doda już wszystkie produkty do koszyka, w podsumowaniu zobaczy listę dostępnych w naszym sklepie form płatności. Następnie po wyborze formy i wejściu w przycisk “Zapłać teraz” zostanie przekierowany do strony płatniczej, w której znajdzie konkretne kanały dla wybranej opcji. Cały proces tego modelu realizowany jest przez stronę internetową operatora. Model ten również należy do prostych. Korzyścią natomiast jest to, iż możemy na swojej witrynie spersonalizować wygląd zakładki płatniczej.

Trzeci najbardziej zaawansowany czyli White label. Całość płatności przebiega na naszej witrynie internetowej. 
Korzyści z nim związane są następujące:

  • pełna personalizacja wyglądu pola płatności
  • płatności kartowe “one-click”
  • możliwość zapamiętania przez stronę formy ostatniej płatności klienta

Po naszej stronie jednak pozostaje aktualizacja strony z płatnościami (logotypów banków, nowych kanałów płatności). Wymaga ona także większych prac programistycznych w oparciu o przekazaną przez firmę płatności dokumentację API. Ta metoda jest zdecydowanie bardziej polecana większym sklepom e-commerce. 

Jaki koszt?                                                                                   
                                                                                                                                                 
Zazwyczaj płatności online nie są związane z dodatkowymi kosztami po stronie witryny. Jednak musimy pamiętać o prowizji od każdej transakcji. Jest to ustalony wcześniej procent od wartości zamówienia. Warto przy wyborze operatora wyszukać czy daje nam on możliwość negocjacji stawek tego procenta. Pamiętajmy, że wysokość stawek zależna jest także od opłat dodatkowych takich jak np.: aktywacja konta lub opłaty stałe naliczane przy transakcjach. 
                                                                                    
Dlaczego płatności w e-commerce są tak ważne?                                                         
                                                                     
Musimy zwrócić uwagę na to, iż klienci patrzą na witryny internetowe nie tylko pod względem asortymentu ale też udogodnień jakie oferują. Wygoda kupowania to jeden z najważniejszych czynników jaki decyduje o wyborze sklepu przez konsumentów. Brak dogodnej formy płatności może sprawić, iż nasi potencjalni konsumenci zrezygnują z zakupów. Według badań, 48% osób przyznaje, iż zrezygnowało z zakupów właśnie z powodu braku dobrej metody płatności.  Proponowanie naszym klientom różnorodnych form płatności pozwala również na przekonanie ich do tego iż nasza marka jest bezpieczna i godna zaufania.

Podsumowanie

Sposób płatności w naszym sklepie e-commerce jest jednym z kluczowych elementów, jaki decyduje o wyborze sklepu przez konsumenta. Zatem warto zadbać o ten aspekt pod każdym względem. Zastanówmy się więc dobrze i wybierzmy odpowiedni dla nas model płatności i cieszmy się korzyściami jakie może nam on przynieść.