Jak wybrać biuro rachunkowe dla obsługi e-commerce?

Jak wybrać biuro rachunkowe dla obsługi e-commerce?

Jak wybrać biuro rachunkowe dla obsługi e-commerce?

Prowadzenie księgowości dla branży e-commerce może wydawać się proste jednak nic bardziej mylnego. Podmioty działające w branży e-commerce często napotykają problemy w swoich biurach rachunkowych dotyczące rosnącej ilości transakcji, które biuro musi obsłużyć. 

 

Branża e-commerce

W języku polskim zbitkę słów “e-commerce” można tłumaczyć jako handel elektroniczny, czy po prostu e-handel. Jest to taki sektor rynku, w którym produkty oraz usługi są zamawiane w internecie. Najczęściej za pomocą sklepów internetowych poszczególnych producentów, czy usługodawców lub większych platform sprzedażowych zrzeszających wiele mniejszych sklepów w jednym miejscu. Jednak sklep internetowy to nie jedyny przykład szybko rozwijającej się branży e-commerce. Internetowe kantory wymiany walut, zakłady bukmacherskie, czy bankowość elektroniczna również zawiera się w definicji handlu elektronicznego.

Można wyróżnić kilka obszarów działalności e-commerce:

1) B2B (business-to-business) – sprzedaż pomiędzy dwoma organizacjami;
2) B2C (business-to-customer) – sprzedaż detaliczna, gdzie kupcem jest klient indywidualny;
3) C2C (customer-to-customer) – transakcja pomiędzy dwoma osobami, gdzie jeden pełni rolę sprzedawcy a drugi kupca;
4) C2B (customer-to-business) – oferowanie przedsiębiorstwom dóbr przez osoby indywidualne;

Branża e-commerce zyskała wiele dzięki dużej popularności zakupów w sieci. Wciąż pojawiają się nowe podmioty, a zapotrzebowanie rynku nadal jest duże. Największy wzrost, branża ta odnotowała w momencie wybuchu pandemii, kiedy to osoby zostały pozbawione możliwości zrobienia zakupów stacjonarnie. Wiele z nich przyzwyczaiło się do takiej formy i e-handel zagościł w ich życiu na dłużej. 

Ilość dokumentów

W obsłudze księgowej sklepu internetowego ważne jest oszacowanie wygenerowanej miesięcznie ilości dokumentów. Dokumenty te mogą dotyczyć zakupów do przedsiębiorstwa, kosztów przesyłek, a także wystawiania faktury lub rachunków. Dzięki temu będzie można dobrać odpowiedni pakiet księgowy. Wiadomym jest, że w branży e-handlu zjawisko dużego przyrostu zamówień w krótkim czasie jest dość powszechne i ciężko jest oszacować jedną wartość dokumentów raz na zawsze. Dlatego tak ważne jest to, aby oferta prezentowana przez biuro rachunkowe była skalowalna, a pakiet mógł zmieniać się w zależności od etapu rozwoju firmy. 
 
Rachunki? A może faktury? 

Podatnicy VAT zobowiązani są do wystawiania faktur. Część działalności jest zwolniona z podatku VAT, inne mają stawkę 0%. Jednak w przypadku prawa podatkowego pojęcia te nie są zbieżne, każde z nich ma odrębne zasady. Innym rodzajem dokumentu księgowego jest rachunek. Usługa jest wtedy tańsza o stawkę VAT. Dla firm e-commerce – np. dropshippingu, mamy do czynienia również z fakturami VAT marża, do których biura rachunkowe powinny podejść indywidualnie i rozpatrzyć każdy z przypadków osobno. 

Forma działalności

Od formy prowadzenia działalności często zależy koszt prowadzenia rozliczeń księgowych. Jednoosobowa działalność gospodarcza oznacza mniejsze koszty księgowości. JDG jest rekomendowana dla osób  pracujących dodatkowo na etacie lub uprawnionych do obniżonej składki do ZUS. Forma spółki, która  ma niewątpliwie istotne zalety, zwiększa jednak koszt usług księgowych oraz wymaga  prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rzetelne biuro księgowe powinno wskazać najbardziej odpowiednią formę dla danej działalności. 

Wysyłka dokumentów

Kolejnym aspektem ważnym przy podejmowaniu decyzji o wyborze biura rachunkowego jest przekazywanie dokumentów pomiędzy klientem a księgowym. Istotne jest zwrócenie uwagi na formę przekazu. Wiele biur wciąż stawia na bezpośrednie przekazywanie dokumentów w formie papierowej. Jednak w biznesie handlu elektronicznego i dużej ilości transakcji może być to dość uciążliwe. Warto zwrócić więc uwagę na biura oferujące elektroniczną wysyłkę dokumentów lub chociaż wysyłkę kurierską.

Automatyzacja procesów

Sprzedawcy e-commerce wystawiający swoje produkty i usługi na wielu platformach sprzedażowych powinni szukać biura, które posiada specjalistyczne konwertery, które automatycznie zaciągają dane z różnych platform wprost do programu księgowego. Obniża to koszty obsługi, skraca czas i znacznie upraszcza cały proces. 

Biuro rachunkowe z pełną digitalizacją i automatyzacją dla e-commerce sprawia, że:

1) Oszczędzasz czas i pieniądze – po godzinach pracy nie musisz czytać przepisów i zajmować się rozliczeniami: to zadanie dla Twojego księgowego. Korzystasz z najnowocześniejszych narzędzi, dzięki którym oszczędzasz czas i pieniądze, a przy tym sprzedajesz dokładnie tam, gdzie chcesz.
2) Unikasz kar i odsetek – jedną z największych obaw przed sprzedażą międzynarodową są kary nakładane na przedsiębiorców, którzy nie dopełniają formalności na czas lub popełniają błędy w rozliczeniach. Z biurem rachunkowym możesz liczyć na terminowe i efektywne rozliczanie podatków na terenie całej Europy.
3) Masz pełną kontrolę nad biznesem – integracja z systemem księgowym umożliwia gromadzenie wszystkich informacji w jednym miejscu, co oznacza, że zyskujesz pełną kontrolę nad swoim biznesem. Raporty, zestawienia i inne niezbędne usługi możesz mieć w jednym miejscu i sprawdzać dane za pomocą intuicyjnej aplikacji – wszędzie tam, gdzie masz dostęp do internetu.
4) Dbasz o profesjonalną obsługę klienta – zaimplementowana integracja pozwala szybciej rozwiązywać problemy i udzielać rzetelnych odpowiedzi na pytania klientów. Bezpośredni podgląd zamówienia umożliwia m.in. przekazywanie informacji na temat aktualnego statusu wysyłki.

TaxCoach

Biuro rachunkowe TaxCoach gromadzi wszystkie dane w jednym miejscu, oszczędzając Twój cenny czas i redukując do minimum stres związany z kwestiami rachunkowymi. Nasz inteligentny system wspiera Twój biznes, bez względu na to, czy sprzedajesz w Polsce, w Niemczech, czy w Wielkiej Brytanii. Zintegrowany system księgowy to wsparcie dla Twojej firmy i możliwość zarządzania biznesem z dowolnego miejsca na świecie. Idealny partner dla biznesu e-commerce.