Odsetki od kredytu to nie zawsze koszt firmowy!

Księgowość Przeczytasz w 2 min. Ostatnia aktualizacja:
Arkadiusz Perz

Czy odsetki od kredytu mogą być dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodów? Jedna z najnowszych interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej pokazuje, że nie zawsze. W niniejszym materiale opisujemy ogólne zasady zaliczania wydatków związanych z odsetkami od kredytów i pożyczek do kosztów firmowych oraz istotny wyjątek, na który w tym kontekście wskazał ostatnio Dyrektor KIS.<o :p></o>

Czy odsetki od kredytu stanowią koszt uzyskania przychodu (KUP)? Ogólne zasady dotyczące odsetek od kredytów i pożyczek w kosztach firmowych

Przypominamy, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione przez firmę w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem:

Zgodnie przy tym z art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, ale także art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków poniesionych na spłatę pożyczek oraz kredytów, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek i kredytów.

Powyższe oznacza, że co do zasady, odsetki od pożyczek i kredytów mogą być dla przedsiębiorców kosztem podatkowym.

Pamiętać przy tym należy, że aby wydatek taki nie był przez fiskusa podważany, to spełnione muszą zostać pewne, ustawowe warunki, w tym zwłaszcza:

Praktyka pokazuje przy tym, że kosztem uzyskania przychodów mogą być również odsetki od kredytów konsumpcyjnych czy nawet „prywatnych” kredytów hipotecznych, o ile tylko spełnione są powyższe warunki oraz finansowane są z nich rzeczywiste potrzeby firmowe.

Zapisz się do newslettera

Zostaw swój adres e-mail i otrzymuj raz w tygodniu poradniki wspierające rozwój Twojej firmy

Dyrektor KIS: Odsetki od kredytu to nie zawsze koszt firmowy! Uwaga na refinansowanie!

Mało pozytywne dla przedsiębiorców w kontekście powyższego jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w świeżej interpretacji z dnia 6 sierpnia 2025 r. o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.515.2025.2.LS.

Sprawa ta dotyczyła przedsiębiorcy, prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. W marcu 2020 r. za gotówkę nabył on lokal mieszkalny, który po przeprowadzeniu remontu, we wrześniu 2020 r. został oddany do najmu, z którego dochody opodatkowywano w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ten w marcu 2021 r. zdecydował się na refinansowanie ww. inwestycji poprzez zaciągnięcie kredytu hipotecznego.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który wydał interpretację w tej sprawie, stwierdził, że celem podatnika, który zaciągnął kredyt refinansujący poczynioną wcześniej inwestycję, w rzeczywistości jest poprawa płynności finansowej i zwiększenie swobody w zarządzaniu budżetem.

Fakt, że kredyt został przy tym zaciągnięty już po transakcji kupna lokalu, zmienia jego cel gospodarczy, którym, zdaniem organu wydającego interpretację, jest obecnie możliwość pozyskania dodatkowych środków pieniężnych (a nie zakup nieruchomości).

W związku z powyższym stwierdzono, że w takiej sytuacji wydatki związane z zaciągniętym kredytem hipotecznym (w tym w szczególności odsetki od tego kredytu) nie mogą zostać uznane za wydatek niezbędny i poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a co za tym idzie: nie mogą być kosztem podatkowym.

Organ podkreślił przy tym jednak wyraźnie, że ewentualne zaciągnięcie w przyszłości kolejnego, „prywatnego” kredytu hipotecznego, mającego na celu sfinansowanie zakupu nieruchomości wykorzystywanej następnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, może dać podstawę do zaliczenia odsetek od takiego kredytu do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli zainteresował Cię ten wpis, sprawdź naszą ofertę i przeczytaj jak możemy Ci pomóc:

Podsumowanie

Co do zasady, skapitalizowane odsetki od pożyczek i kredytów mogą być dla przedsiębiorcy kosztem firmowym.

Dyrektor KIS w jednej z tegorocznych interpretacji wyraźnie wskazał jednak, że nie zawsze tak będzie. Organ odmówił bowiem takiego prawa przedsiębiorcy, który zaciągnął kredyt hipoteczny już po transakcji kupna lokalu (w celu refinansowania poczynionej inwestycji). Zdaniem Dyrektora KIS taka sytuacja i taka kolejność zdarzeń (tj. najpierw kupno lokalu za gotówkę, a dopiero później zaciągnięcie kredytu) zmienia cel gospodarczy zobowiązania i powoduje, że wydatki z nim związane nie mogą zostać uznane za koszt podatkowy.<o :p></o>

Zaciekawił Cię ten wpis?

Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera, będziemy Ci raz w tygodniu wysyłać informacje o nowych wpisach.

Umów się na bezpłatną konsultację

Rozwijaj firmę dzięki rachunkowości połączonej z doradztwem:

Pomoc w założeniu firmy
Wsparcie doradcy podatkowego
Wsparcie dyrektora finansowego

lub