Marża brutto i netto w sklepie internetowym – ile powinna wynosić?

Marża brutto i netto w sklepie internetowym – ile powinna wynosić?

Marża brutto i netto w sklepie internetowym – ile powinna wynosić?

Sukces w branży e-commerce zależy od bardzo wielu czynników. Jednym z nich jest odpowiednie zarządzanie przyjmowanymi marżami. Te mają bowiem wpływ nie tylko na ceny sprzedawanych produktów, ale także wielkość sprzedaży i potencjał do kreowania przyszłych zysków. Ile przy tym powinna wynosić marża brutto i marża netto w sklepie internetowym? Zapraszamy do lektury!


 

Czym jest marża i marża brutto? Co to jest marża netto? Definicje i różnice

Zanim spróbujemy odpowiedzieć na tytułowe pytanie o sugerowane poziomy marż w sklepach internetowych, zacząć musimy od pewnego teoretycznego wstępu…

Marża (w szerokim znaczeniu tego słowa) to bowiem różnica pomiędzy ceną sprzedaży a kosztem wytworzenia danego produktu lub jego zakupu.

Marża może być przy tym określona zarówno kwotowo (wtedy wyliczamy ją najczęściej w taki właśnie sposób), jak i procentowo.

W dalszej części artykułu skupimy się jednak wyłącznie na marży ujmowanej w sposób procentowy, gdyż to ona jest bardziej uniwersalna i pozwala na dokonywanie szczegółowych analiz dla różnych produktów.

Aby obliczyć marżę w sposób procentowy, możemy przy tym skorzystać z następującego wzoru:

(Cena sprzedaży – Koszt wytworzenia danego produktu lub jego zakupu) / Cena sprzedaży x 100%.

Powyższa marża to jednak marża brutto, a więc marża, która bierze pod uwagę wyłącznie koszty bezpośrednie, czyli koszty wytworzenia lub zakupu.

Jak jednak wiemy, na nasz ostateczny zysk wpływa znacznie więcej czynników. Oprócz bowiem kosztu wytworzenia lub zakupu danego produktu, przy jego sprzedaży musimy również pamiętać między innymi o:

  • Podstawowych kosztach operacyjnych firmy;
  • Kosztach marketingowych;
  • Kosztach utrzymania strony internetowej;
  • Kosztach magazynowania produktów;
  • Kosztach związanych z wysyłką;
  • Kosztach obsługi klienta (również obsługi posprzedażowej);
  • Koniecznych do zapłacenia podatkach i opłatach;
  • Odsetkach od ewentualnych kredytów i pożyczek;
  • Czynszu i opłatach za media.

Marża netto to szerszy wskaźnik, który uwzględnia więcej składowych (w tym w szczególności te wyżej wymienione) i pokazuje, ile ostatecznie zysków zostaje w naszym sklepie po uwzględnieniu wszystkich kosztów. Odnosi się więc do całej działalności naszej firmy, podczas gdy marża brutto pokazuje jedynie jaki zysk przynosi konkretny produkt (i to bez uwzględnienia przy tym kosztów pośrednich).

Wiedząc już, czym jest marża brutto i marża netto, spróbujmy teraz odpowiedzieć na pytanie z tytułu niniejszego artykułu… Ile więc powinny wynosić te wartości w sklepie internetowym?

 

Ile powinna wynosić marża w sklepie internetowym?

Nie ma czegoś takiego jak jeden właściwy poziom marży. Zasada ta dotyczy zarówno marży brutto, jak i marży netto.

Marża może wynosić więc od kilku do nawet kilkudziesięciu procent. Powinna być przy tym każdorazowo dokładnie przemyślana oraz dopasowana do strategii sklepu, jego wizji, renomy, wielkości sprzedaży i konkretnych produktów.

Trzeba bowiem zauważyć, że masowa sprzedaż na bardzo szeroką skalę może przynieść niezwykle wysokie zyski nawet przy minimalnej marży. Opłacalna może być jednak z drugiej strony także odpowiednio ukierunkowana, choć niewielka sprzedaż niszowych produktów z bardzo wysoką marżą. Wszystko zależy więc od wizji, renomy i rodzaju sprzedawanych produktów…

W branży e-commerce często spotykaną praktyką jest przy tym ustalanie niskich marż na początku działania sklepu i stopniowe ich podwyższanie w miarę rozwoju biznesu i napływu klientów.

 

Marża w sklepie internetowym – jak ją ustalić? Podstawowe zasady

Powyższe strategie związane z ustalaniem wysokości marży to jednak tylko niektóre możliwe do zastosowania… Przy wyborze właściwej strategii ustalania marży warto jednak pamiętać o kilku następujących, podstawowych zasadach:

  • Właściwa marża to taka, która pozwoli pokryć Ci wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz funkcjonowaniem sklepu internetowego, ale także umożliwi osiągnięcie odpowiedniego poziomu zysku;
  • Zbyt nisko ustalona marża może negatywnie wpłynąć na rentowność Twojego biznesu;
  • Zbyt wysoka marża (szczególnie taka odbiegająca od poziomów przyjmowanych przez bezpośrednią konkurencję) może spowodować lawinowy odpływ klientów (szczególnie w wysokokonkurencyjnej branży e-commerce);
  • Wysokość marży powinna być dostosowana do grupy docelowej, ale także rodzaju sprzedawanych produktów, wizji, renomy firmy, poziomu konkurencji, skali sprzedaży, sytuacji gospodarczej, kosztów i ostatecznej ceny;
  • Możesz na bieżąco zmieniać marżę swoich produktów (także sezonowo);
  • Duża skala sprzedaży może pozwolić na osiąganie wysokich zysków nawet przy niskiej marży;
  • Niewielka konkurencja (lub jej brak) to dobre środowisko dla ustalania wysokich marż;
  • Korzystaj z cross-selling (a więc techniki sprzedaży krzyżowej), próbując przy tym sprzedawać produkty wysokomarżowe razem z tymi o niższym narzucie;
  • Przy ustalaniu marż pamiętaj o polityce promocyjnej i rabatach;
  • Nie zapominaj, że marża to także narzędzie marketingowe (wysoka cena może w oczach klientów przykładowo budować wizerunek firmy jako marki premium).

 

Chcesz zacząć sprzedawać w Internecie? Bez względu na to, czy będziesz to robić na Allegro, Amazonie, czy poprzez samodzielnie założony do tego celu sklep internetowy, ustalenie odpowiedniego poziomu marż będzie bardzo ważnym zadaniem.

Innym bardzo istotnym wyzwaniem będzie także właściwe prowadzenie księgowości. Ofertę z zakresu księgowości dla e-commerce znajdziesz na stronie internetowej biura rachunkowego TaxCoach.

Skontaktuj się z nami już dziś, a specjalnie dla Ciebie przygotujemy najlepszą ofertę!