Jak zacząć sprzedawać na Amazon?
E-commerce: Jak zacząć sprzedawać na Amazon?
Amazon to największa i najbardziej rozpoznawalna platforma sprzedażowa na
świecie. W Stanach Zjednoczonych działa już od 30 lat, natomiast centra
logistyczne amerykańskiego giganta znajdują się w Polsce od 2014 roku. W
pierwszym kwartale 2021 roku została wprowadzona domena amazon.pl, co
otworzyło polskim przedsiębiorcom drogę do handlu międzynarodowego. Jak
zostać sprzedawcą Amazon i z jakimi obowiązkami księgowymi wiąże się
handel na tej platformie?
Jak zarejestrować sklep na Amazon?
Konto na Amazon może zarejestrować każdy sprzedawca – zarówno najbardziej
rozpoznawalne, jak i początkujące marki. Małe i średnie firmy odpowiadają za
ponad 50% produktów sprzedanych na platformie, a na Amazon znajdziemy setki
milionów aktywnych kont klientów z całego świata (w samych Stanach
Zjednoczonych Amazon odwiedza miesięcznie 195 milionów osób). Nic więc
dziwnego, że coraz więcej polskich firm z branży e-commerce decyduje się na
sprzedaż przez Amazon – często równolegle do handlu przez Allegro czy własny
sklep internetowy.
Aby rozpocząć sprzedaż na Amazon, możesz użyć istniejącego konta klienta lub
założyć nowe konto sprzedawcy z firmowym adresem e-mail (zalecamy tę drugą
opcję). Sprzedaży na Amazon nie mogą prowadzić osoby prywatne, dlatego
musisz wcześniej założyć jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę z o.o. lub
inną formę działalności.
Jak założyć konto sprzedawcy – krok po kroku?
Rejestracja konta sprzedawcy odbywa się w Seller Central. Jest to centrum
sprzedawcy, które służy do prowadzenia sprzedaży, zarządzania kontem,
dodawania informacji o produkcie, aktualizowania zapasów czy zarządzania
płatnościami.
Krok 1: Wybierz plan:
● plan indywidualny (standard) – dla firm, które planują sprzedawać poniżej
40 przedmiotów miesięcznie i nie potrzebują zaawansowanych narzędzi ani
programów do sprzedaży (koszt: 4 zł za każdy sprzedany przedmiot),
● plan profesjonalny (premium) – dla przedsiębiorców, którzy planują
sprzedawać powyżej 40 przedmiotów miesięcznie i chcą uzyskać dostęp do
interfejsów API oraz dodatkowych raportów sprzedaży (koszt: 165,91 zł
miesięcznie).
Krok 2: Otwórz formularz rejestracji i utwórz konto sprzedawcy, podając imię i
nazwisko, firmowy adres e-mail oraz hasło.
Do rejestracji przygotuj następujące dane:
● firmowy adres e-mail,
● aktywna karta kredytowa (akceptowane są karty międzynarodowe),
● ważny paszport lub dowód osobisty,
● dane rejestracyjne firmy (jeśli to możliwe, z numerem VAT-UE, czyli
międzynarodowym odpowiednikiem numeru NIP – numer VAT można
otrzymać po złożeniu druku VAT-R w urzędzie skarbowym),
● numer telefonu,
● numer rachunku bankowego.
Na tym etapie zostaniesz poproszony o weryfikację adresu e-mail, weryfikację
numeru telefonu (SMS-em lub telefonicznie) oraz podanie najważniejszych
informacji, takich jak kraj siedziby i nazwa prawna firmy czy dane rejestracyjne firmy i
dane głównej osoby kontaktowej. Do zakończenia weryfikacji tożsamości potrzebne
mogą być dodatkowe dokumenty, takie jak licencja na prowadzenie działalności czy
wyciąg bankowy.
Krok 3: Dodaj ważną kartę kredytową (nie są akceptowane karty debetowe lub
przedpłacone) w celu weryfikacji. Po zakończeniu rejestracji możesz zmienić lub
dodać inne konto bankowe do celów rozliczeniowych.
Krok 4: Podaj unikalną nazwę swojego sklepu Amazon – nie musi to być nazwa
firmy. Będzie ona wyświetlana klientom Amazon.
Krok 5: Aby zakończyć proces rejestracji, kliknij przycisk ROZPOCZNIJ
WYSTAWIANIE SWOICH PRODUKTÓW.
Jak wystawić pierwszy produkt na Amazon?
Jeśli chcesz sprzedawać na Amazon, musisz najpierw utworzyć ofertę produktu.
Swoją ofertę możesz przypisać do już istniejącej (jeśli inny sprzedawca sprzedaje ten
sam produkt) lub utworzyć nową. Sposób dodawania produktów różni się w
zależności od wybranego planu sprzedaży – jeśli korzystasz z planu
profesjonalnego, możesz na przykład wystawiać produkty w dużych partiach poprzez
zbiorcze przesyłanie, natomiast w planie indywidualnym każdy produkt trzeba dodać
oddzielnie.
W większości przypadków produkty muszą mieć numer GTIN (Global Trade Item
Number), taki jak UPC, EAN, JAN lub ISBN. Jest to unikalny kod identyfikacyjny
zawierający 12-14 cyfr, dzięki któremu na stronie produktu zostaną wyświetlone
szczegółowe informacje. Jeśli Twój produkt nie posiada takiego numeru, możesz
ubiegać się o zwolnienie ze stosowania GTIN.
Przy każdej ofercie muszą się też znaleźć następujące informacje:
● SKU (Stock Keeping Unit) – jednostka magazynowa w postaci kodu, która
pomaga sprzedawcom identyfikować produkty w ich zapasach,
● tytuł produktu – max. 200 znaków, a każdy wyraz musi być z wielkiej litery,
● obrazy – o wymiarach 500 x 500 lub 1000 x 1000 pikseli,
● warianty – np. różne kolory i rozmiary (opcjonalnie),
● opis produktu i punktory – krótkie zdania opisowe zawierające
najważniejsze cechy i korzyści
● hasła wyszukiwania i słowa kluczowe – zwiększają szansę na znalezienie
produktu przez klienta.
Jakie są koszty sprzedaży na Amazon?
Opłaty za sprzedaż zależą przede wszystkim od wybranego planu i rodzajów
sprzedawanych przedmiotów:
● opłaty abonamentowe – plan indywidualny to koszt 4 zł za każdy sprzedany
produkt, a plan profesjonalny kosztuje 165,91 zł miesięcznie,
● opłaty za sprzedaż – są naliczane od sprzedanego przedmiotu i obejmują
prowizję od sprzedaży (procent ceny całkowitej sprzedaży różni się w
zależności od kategorii produktu) oraz koszty zmienne (występują wyłącznie w
kategorii produktów multimedialnych).
● opłaty za wysyłkę – jeśli realizujesz zamówienia samodzielnie, prowizje od
sprzedaży obowiązują również od kwoty wysyłki, a opłaty są naliczane na
podstawie kategorii produktu i wybranej przez kupującego usługi wysyłkowej,
● opłaty FBA – dotyczą produktów, które Amazon dostarcza w Twoim imieniu
(FBA – Fulfilment by Amazon) i obejmują opłaty za realizację,
przechowywanie i usługi opcjonalne.
Amazon a księgowość: jak wybrać partnera do obsługi księgowej?
Sprzedaż na Amazon jest sprzedażą międzynarodową, co oznacza, że na
sprzedawcy ciążą dodatkowe obowiązki. Warto więc zdecydować się na wsparcie
doświadczonego biura rachunkowego, które specjalizuje się w księgowości dla e-
commerce.
Jeśli sprzedajesz towary w jakimkolwiek kraju Unii Europejskiej, prawdopodobnie
będziesz musiał zarejestrować się jako podatnik VAT w każdym kraju, w którym
prowadzisz sprzedaż. Jednak 1 lipca 2021 roku procedura VAT OSS została
rozszerzona o wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO), co
umożliwia uproszczone rozliczenie podatku VAT od sprzedaży internetowej
należnego w różnych krajach UE. Podatnicy VAT, którzy przekroczą limit rocznej
sprzedaży (10 000 euro), muszą zarejestrować się do VAT w każdym państwie UE,
do którego sprzedają towary, lub skorzystać z procedury VAT OSS, która
umożliwia rozliczenie podatku wyłącznie w kraju rejestracji działalności.
Biuro księgowe dla e-commerce to:
● wsparcie i doradztwo w sprawach związanych z podatkami, rozliczeniami i
kontaktem z urzędami,
● pomoc w kwestiach formalnych, takich jak rejestracja konta na Amazon,
wymagania dotyczące VAT, bramki płatnicze czy reklamacje,
● integracja z systemem księgowym zapewnia łatwy dostęp do informacji,
raportów, zestawień, stanu magazynowego czy statusu rozliczeń i listy płac,
● integracja z platformami e-commerce – wszystkie dane znajdziesz w
jednym narzędziu (z dostępem 24/7),
● możliwość wystawiania produktów na kilku platformach – w TaxCoach
obsługujemy też Amazon, eBay i wiele innych marketplace’ów.
Każdy sprzedawca Amazon jest odpowiedzialny za zapewnienie zgodności z
przepisami w zakresie podatku VAT, dlatego jeśli nie masz pewności co do swoich
zobowiązań, skorzystaj ze wsparcia biura rachunkowego TaxCoach. Zajmiemy się
kompleksową obsługą rejestracji do VAT, obsługą podatkową sprzedaży na Amazon
oraz monitoringiem spraw podatkowych w celu uzyskania informacji o nadpłatach lub
niedopłatach podatku VAT. Jesteśmy specjalistami od księgowości dla e-
commerce – wspieramy zarówno sprzedawców Amazon, jak i przedsiębiorców,
którzy sprzedają przez Allegro, eBay czy własny sklep internetowy.
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę dla e-commerce.