Księgowość uproszczona a księgowość pełna – różnice, wady i zalety

3.04.2025 Księgowość Przeczytasz w 3 min. Ostatnia aktualizacja: 11.09.2025

Prowadzenie działalności gospodarczej związane jest z koniecznością spełnienia szeregu obowiązków. Jednym z nich jest poprawne i bieżące prowadzenie księgowości. Małe firmy do wyboru mają przy tym księgowość uproszczoną oraz księgowość pełną. Jakie są różnice oraz wady i zalety obydwu rozwiązań? Zapraszamy do lektury.


Pełna księgowość – czym jest i kiedy jest wymagana?

Pełna księgowość, nazywana inaczej księgami rachunkowymi, to księgowość, która zakłada dokładne rejestrowanie wszystkich firmowych transakcji przy dodatkowym obowiązku bieżącego sporządzania rozległych sprawozdań finansowych, obejmujących przede wszystkim:

Same księgi rachunkowe składają się przy tym z kilku elementów, wśród których zgodnie z art. 13 ustawy o rachunkowości, wymienić należy:

Sporządzanie ksiąg rachunkowych to czasochłonny i skomplikowany oraz wymagający rozległej wiedzy proces, który daje przedsiębiorcom możliwość kompleksowej analizy sytuacji firmy i planowania jej przyszłych działań. Zgodnie z przepisami księgi rachunkowe muszą być przy tym prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco.

Pełna księgowość to natomiast rozwiązanie jedynie dobrowolne dla małych firm. Dla części podmiotów prowadzenie ksiąg rachunkowych jest jednak obowiązkowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązek taki mają bowiem:

Zapisz się do newslettera

Zostaw swój adres e-mail i otrzymuj raz w tygodniu poradniki wspierające rozwój Twojej firmy

 

Co zamiast pełnej księgowości? Księgowość uproszczona – co to?

Podmioty niewymienione wyżej mogą korzystać z księgowości uproszczonej. To księgowość zakładająca prowadzenie ewidencji na podstawie:

Mamy tu więc znacznie prostsze niż przy pełnej księgowości zasady rejestrowania operacji gospodarczych. Dlatego właśnie rozwiązanie to jest nie tylko łatwiejsze, ale także tańsze i przez to chętniej wybierane.

Zatrudnienie księgowego do prowadzenia księgowości uproszczonej kosztuje zwykle bowiem nawet kilkukrotnie mniej niż przy księgach rachunkowych. Są także przedsiębiorcy, którzy decydują się na samodzielne prowadzenie takiej księgowości (co jednak potrafi być stresujące).

 

Księgowość uproszczona a księgowość pełna – co wybrać? Różnice, wady i zalety

Pełna księgowość to szereg dokładnych ewidencji i dokumentów, które mogą być dobrym źródłem analiz dotyczących sytuacji finansowej firmy oraz sposobem na dokonywanie bardziej świadomych i przemyślanych decyzji biznesowych. To także większa transparentność i sposobność do budowy zaufania wśród klientów, inwestorów oraz organów państwowych.

Z drugiej jednak strony prowadzenie ksiąg rachunkowych to skomplikowany, czasochłonny i drogi proces, wymagający specjalistycznej wiedzy i bieżącego monitorowania przepisów (a co za tym idzie wiążący się z koniecznością zatrudnienia doświadczonego księgowego lub korzystania z usług zewnętrznych biur rachunkowych).

Te właśnie cechy powodują, że wiele firm, które nie ma takiego obowiązku, nie wybiera księgowości pełnej, ale stawia na księgowość uproszczoną.

Księgowość uproszczona to bowiem księgowość zdecydowanie prostsza i tańsza. Choć nie oferuje takich możliwości analizy finansowej jak księgowość pełna, to jednak uważana jest za wystarczającą dla potrzeb małych podmiotów z prostą strukturą (w tym w szczególności jednoosobowych działalności gospodarczych). Trzeba jednak zauważyć, że dostępna jest wyłącznie dla niektórych firm.

 

Jeśli zainteresował Cię ten wpis, sprawdź naszą ofertę księgowości i przeczytaj jak możemy Ci pomóc:

Zaciekawił Cię ten wpis?

Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera, będziemy Ci raz w tygodniu wysyłać informacje o nowych wpisach.

adres e-mail*

Umów się na bezpłatną konsultację

Rozwijaj firmę dzięki rachunkowości połączonej z doradztwem:

Pomoc w założeniu firmy
Wsparcie doradcy podatkowego
Wsparcie dyrektora finansowego

lub


adres e-mail*

numer telefonu*