Firmowe samochody osobowe – nowe limity podatkowe od 2026 roku. Czy warto kupić auto jeszcze w tym roku?

14.08.2025 Przeczytasz w 6 min. Ostatnia aktualizacja: 14.08.2025
Katarzyna Jankowiak Doradca Podatkowy

Od 1 stycznia 2026 r. przedsiębiorców czekają istotne zmiany w zakresie rozliczania kosztów podatkowych związanych z samochodami osobowymi. Modyfikacje obejmą limity amortyzacji oraz leasingu – i będą szczególnie dotkliwe dla firm używających pojazdów spalinowych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i czy warto kupić auto firmowe jeszcze do końca tego roku.

Księgowość rozumiejąca biznes

Rozwijaj firmę dzięki rachunkowości połączonej ze doradztwem:

Pomoc w założeniu firmy
Wsparcie doradcy podatkowego
Wsparcie dyrektora finansowego

Obecne limity podatkowe dla samochodów firmowych

 

Aktualnie obowiązują dwa limity podatkowe:

 

Dotyczą one zarówno amortyzacji samochodów firmowych, jak i części kapitałowej rat leasingowych auta firmowego. Nadwyżka powyżej tych kwot nie może być kosztem podatkowym.

 

Jeśli kupujesz lub wynajmujesz auto, którego wartość jest niższa niż określony limit, całość odpisów amortyzacyjnych lub rat leasingowych możesz rozpoznać jako koszt uzyskania przychodów. Jednak gdy auto jest droższe, konieczne jest zastosowanie proporcji. Ustalony limit należy przyrównać do wartości pojazdu. W ten sposób otrzymasz współczynnik, który powie Ci o tym, jaką część odpisu amortyzacyjnego lub raty leasingowej możesz co miesiąc uwzględniać w kosztach podatkowych.

 

Zmiany od 1 stycznia 2026 r. – nowe limity

 

Niestety od przyszłego roku możliwość tych rozliczeń zostanie ograniczona. Przepisy dotyczące obniżenia limitu ze 150 do 100 tys. złotych zostały wprowadzone już pod koniec 2021 roku w pakiecie zmian dotyczących elektromobilności, jednak ich obowiązywanie odroczono do 2026 roku, przez co wiele osób o nich zapomniało.

 

Zgodnie ze zmianami od następnego roku będą obowiązywać nowe limity:

 

Kwota graniczna w wysokości 225.000 zł dla pojazdów elektrycznych i wodorowych pozostanie bez zmian.

 

Co to oznacza?

 

Jeśli Twoje auto spalinowe emituje ponad 50 g CO₂/km – a dotyczy to większości modeli dostępnych na rynku – zaliczysz do kosztów uzyskania przychodów jedynie 100.000 zł wartości pojazdu. Pozostała część nie będzie mogła być uwzględniona przy obliczaniu podatku dochodowego.

 

Dotyczy to zarówno umów najmu oraz leasingu operacyjnego, jak i amortyzacji (a tym samym także leasingu finansowego, kiedy samochód od razu staje się Twoją własnością i zostaje wprowadzony do środków trwałych).

 

Celem zmian była promocja niskoemisyjnych pojazdów – przedsiębiorcy, którzy nie wybiorą ekologicznych aut, będą musieli się liczyć z niższym limitem kosztów podatkowych.

 

Przykład

 

W 2026 roku kupujesz firmowy samochód osobowy o wartości 200.000 zł brutto i wprowadzasz go ewidencji środków trwałych. W zależności od formy opodatkowania do kosztów podatkowych zaliczysz ok. 10-12 tys. złotych mniej.

 

 

Limit 150.000 zł

Limit 100.000 zł

Różnica

Skala podatkowa (12% + 9%)

150.000 × 21% = 31.500 zł

100.000 × 21% = 21 000 zł

–10.500 zł

Podatek liniowy (19% + 4,9%)

150.000 × 23,9% = 35 850 zł

100.000 × 23,9% = 23 900 zł

–11.950 zł

 

 

Natomiast jeśli prowadzisz działalność w oparciu o spółkę będącą podatnikiem CIT (np. spółkę komandytową, spółkę z o.o.):

 

 

Limit 150.000 zł

Limit 100.000 zł

Różnica

CIT 9%

150.000 × 9% = 13.500 zł

100.000 × 9% = 9.000 zł

–4.500 zł

Podatek liniowy (19% + 4,9%)

150.000 × 19% = 28.500 zł

100.000 × 19% = 19.000 zł

–9.500 zł

 

 

Co się nie zmieni?

 

Dobra informacja jest taka, że zmiany nie dotyczą składek na ubezpieczenia.

 

W przypadku obowiązkowego OC cała składka będzie kosztem podatkowym, nawet jeśli samochód jest warty znacznie więcej niż ustalony limit.

 

W przypadku ubezpieczeń, których wysokość jest uzależniona od wartości pojazdu (AC, GAP) – aktualny pozostaje limit 150 tys. zł. Tym samym nawet dla tych pojazdów, które będą wydzielały więcej emisji, nie trzeba będzie bardziej ograniczać tego kosztu.

 

Dalej bez zmian można będzie rozliczać wydatki na paliwo oraz inne koszty używania pojazdu (np. serwis, części, naprawy) – 75% tych kwot może być kosztem podatkowym.

 

Co z samochodami firmowymi używanymi przed 2026?

 

Nowelizacja przewiduje przepisy przejściowe dla firmowych samochodów używanych przed 2026 rokiem. Wskazano w niej, że do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym.

 

Oznacza to, że jeśli do końca 2025 roku kupiłeś (lub jeszcze kupisz) samochód osobowy o wartości do 150 tys. zł, całość odpisów amortyzacyjnych będziesz mógł zaliczać w koszty – również od 1 stycznia 2026 r.

 

Jeśli wartość auta jest większa niż 150 tys. zł, od 1 stycznia 2026 r. będziesz korzystać z dotychczasowej proporcji, ustalonej według przyrównania kwoty 150 tys. zł do wartości samochodu. Mowa tutaj o zaliczeniu do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych, zatem może być to zarówno standardowy zakup pojazdu, jak i nabycie go w formie leasingu finansowego.

 

Niestety brak jest analogicznego zabezpieczenia dla leasingu operacyjnego. W leasingu operacyjnym pojazd nie staje się środkiem trwałym przedsiębiorcy i nie jest wprowadzany do ewidencji środków trwałych. Oznacza to, że do końca 2025 roku raty leasingowe będzie można rozliczyć według starych zasad, natomiast od kolejnego roku konieczne będzie wyliczenie nowej proporcji.

 

Pamiętaj, że wszelkie zmiany dotyczą części kapitałowej rat leasingowych. Odsetki mogą być kosztem w całości (wraz z nieodliczoną kwotą podatku VAT).

 

Leasing operacyjny i amortyzacja samochodów firmowych w dużych przedsiębiorstwach

 

Firmy, które nie spełniają definicji jednostki mikro lub małej, są obowiązane do podwójnego klasyfikowania pojazdów:

 

 

Zawarcie umowy leasingu operacyjnego jeszcze w 2025 roku nie gwarantuje prawa do stosowania dotychczasowych (wyższych) limitów podatkowych, jeśli pojazd nie zostanie wprowadzony do podatkowej ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. Samo ujęcie pojazdu w bilansie nie spełnia warunków z przepisów przejściowych. W efekcie, mimo że leasing operacyjny bilansowo będzie traktowany jak środek trwały, podatkowo pozostanie usługą najmu.

 

Aby zachować prawo do wyższych limitów dla umów leasingu, konieczne jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych dla celów podatkowych do końca 2025 r., co w praktyce wymaga nabycia pojazdu na własność.

Księgowość rozumiejąca biznes

Rozwijaj firmę dzięki rachunkowości połączonej ze doradztwem:

Pomoc w założeniu firmy
Wsparcie doradcy podatkowego
Wsparcie dyrektora finansowego

Podsumowanie

Koniec 2025 roku to ostatni moment, by zoptymalizować koszty nabycia auta firmowego. Jeśli planujesz zakup lub leasing samochodu firmowego, warto skonsultować się z doradcą podatkowym i rozważyć zrealizowanie tej inwestycji jeszcze w 2025 roku. Od stycznia 2026 nowe limity ograniczą korzyści podatkowe – szczególnie w przypadku samochodów spalinowych, w tym także wielu hybryd.

 

Jeśli planujesz zakup lub leasing samochodu firmowego i potrzebujesz pomocy w analizie opłacalności pod kątem zmian podatkowych 2026 roku – skontaktuj się z naszym zespołem. 

Zaciekawił Cię ten wpis?

Zapisz się do naszego newslettera, będziemy ci raz w tygodniu wysyłać informacje o nowych wpisach.

adres e-mail*

Zamów rozmowę
z naszym specjalistą

Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h.


lub


adres e-mail*

numer telefonu*