CSR - Firma odpowiedzialna społecznie

CSR - Firma odpowiedzialna społecznie

CSR - Firma odpowiedzialna społecznie

W dobie kryzysu klimatycznego, problemów społecznych, ogromnego zanieczyszczenia środowiska i rozrastającej się populacji na świecie, prowadzenie zrównoważonego biznesu nie jest proste. Wraz ze wzrostem świadomości na problemy wokół nas, przedsiębiorcy stoją przed dużym wyzwaniem.

Jak prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie?

1)     Czym jest CSR?
2)   Norma ISO 26000
3)  Jakie działania można wyróżnić w ramach normy?
4)   Korzyści z wprowadzenia koncepcji
5)   Marketing CSR
6)   Przykładowe działania

 

Czym jest CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym nie oznacza tylko inwestowania w ochronę środowiska, ale również dbanie o pracowników, relacje z otoczeniem firmy. 

 

Norma ISO 26000

Uporządkowaniu wiedzy dotyczącej tej koncepcji zarządzania służy norma ISO 26000, przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną, która zawiera wskazówki dla organizacji każdego typu, bez względu na ich wielkość czy lokalizację.

Norma ISO 26000 wyróżnia następujące obszary społecznej odpowiedzialności biznesu:

  • ład organizacyjny,

  • prawa człowieka,

  • stosunki pracy,

  • środowisko,

  • sprawiedliwe praktyki rynkowe,

  • relacje z konsumentami,

  • zaangażowanie społeczne.

 

Jakie działania można wyróżnić w ramach CSR?

  1. Działania na rzecz pracowników- wsparcie dla rodzin, programy motywacyjne, organizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje, likwidowanie barier rozwoju

  2. Kampanie społeczne- promowanie lokalnych przedsięwzięć, współfinansowanie inicjatyw społecznych, zachęcanie do wzięcia udziału w inicjatywach oddolnych, edukacja, promowanie właściwych postaw, wolontariat pracowniczy,

  3. Działania związane z ochroną środowiska- wdrażanie rozwiązań minimalizujących negatywny wpływ na środowisko, stosowanie technologii przyjaznych środowisku, inwestycje ekologiczne, uczestniczenie w akcjach ekologicznych, edukacja ekologiczna,

  4. Działania na rzecz społeczności lokalnej- programy stypendialne, współpraca z lokalnymi przedsiębiorstwami, wspieranie organizacji oddolnych, promocja lokalnych akcji społecznych.

 

Korzyści z wprowadzenia koncepcji

  1. Zwiększenie lojalności interesariuszy i klientów- Wzrost świadomości społecznej konsumentów powoduje, że ich wybory dyktowane są również zaufaniem do konkretnej firmy, a także zwracają uwagę na jej wizerunek. Coraz więcej konsumentów interesuje się tematami związanymi z ekologią i wybierają te marki, które działają na jej korzyść.

  2. Wzrost konkurencyjności- Dla polskich firm przejrzysta polityka CSR może być jednym ze sposobów budowania swojej pozycji na rynkach światowych, gdzie oczekiwania dotyczące spełniania standardów odpowiedzialnego biznesu są bardziej oczywiste. 

  3. Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników- CSR może być świetnym narzędziem do rekrutacji nowych pracowników, a także stanowić świetny sposób na pozafinansowe motywowanie pracowników. Dzięki kodeksom etycznym, programom społecznym, dbałości o środowisko, wizerunek firmy w oczach pracownika ulega poprawie. 

  4. Wzrost zainteresowania inwestorów-  Dla wielu inwestorów wiarygodność finansowa firmy jest uzależniona od jej wiarygodności społecznej, Kredytodawcy są bardziej zainteresowani współpracą z firmami, które odpowiedzialnie budują swój wizerunek i dobre relacje z otoczeniem.

  5. Poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi- Udział firmy w życiu społeczności lokalnej, branie czynnego udziału w lokalnych projektach i wspieranie wydarzeń społecznych ułatwia jej sprawne i bezkonfliktowe funkcjonowanie. Społeczna odpowiedzialność umożliwia firmie trwałe zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności jej mieszkańców, a także zdobycie zaufania władz samorządowych.

 

Marketing CSR

Działania związane z prowadzeniem społecznie odpowiedzialnego biznesu są również świetnym narzędziem marketingowym. Dzielenie się informacjami na temat projektów społecznych, czy ekologicznych, w których firma bierze udział na social mediach firmy może przyczynić się do marketingowego sukcesu marki. Jest to obopólna korzyść- działamy w imieniu dobra społecznego, nagłaśniamy warte uwagi akcje, a w zamian otrzymujemy uznanie społeczne i nowych świadomych klientów.

 

Przykładowe działania

Ostatnio bardzo popularne stały się akcje związane z sadzeniem drzew. Biorą w nich udział pracownicy korporacji, ale i mniejszych firm, a także uczelni wyższych. Nie dość, że jest to działanie prośrodowiskowe, to jeszcze świetnie prezentuje się w mediach, a ponadto może być też sposobem na integrację kadry. Inną inicjatywą jest na przykład sianie łąk kwietnych w miastach. Jest to działanie nie tylko na korzyść środowiska naturalnego ale również wpisuje się w działania o charakterze lokalnym. Kolejnym sposobem na wdrażanie odpowiedzialnych społecznie rozwiązań jest wspieranie lokalnych projektów związanych z Centrami Inicjatyw Oddolnych, domami kultury, czy kołami naukowymi działającymi na konkretnym obszarze. 

Prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny, to już nie tylko dobry chwyt marketingowy i bohaterskie działanie w imieniu środowiska. W obecnych czasach jest to pewnego rodzaju obowiązek i powinność. Dlatego warto przyjrzeć się koncepcji CSR i wyciągnąć z niej coś dla swojej organizacji.

 

Źródła:

https://www.parp.gov.pl/csr

https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr/

https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/csr-co-to-znaczy-csr

https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/artykuly/csr-czyli-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-jak-to-sie-robi-w-duzej-firmie

https://www.iso.org.pl/uslugi-zarzadzania/wdrazanie-systemow/odpowiedzialnosc-spoleczna-csr/