
Jak poprawnie rozliczać promocje i rabaty w branży e-commerce?
Promocje i rabaty to w dzisiejszym świecie absolutna podstawa efektywnej sprzedaży. Dotyczy to w szczególności silnie konkurencyjnej branży e-commerce. Niewłaściwe rozliczanie rabatów i promocji (podobnie jak niewłaściwe rozliczanie zwrotów i reklamacji) może natomiast generować niepotrzebne problemy finansowe i prawne. Warto więc wiedzieć, jak poprawnie nimi zarządzać oraz jak rozliczać je pod kątem podatkowym i księgowym.
Rodzaje promocji w branży e-commerce, czyli korzystne rabaty, kody i nie tylko…
Promocje i rabaty pełnią w dzisiejszym biznesie bardzo ważną funkcję marketingowo-motywacyjną. Szczególnie istotna jest ona w silnie konkurencyjnej branży e-commerce, w której do różnego typu promocji i upustów w ostatnich latach przyzwyczaiły nas przede wszystkim platformy z Chin.
Jakie rodzaje rabatów i promocji możemy w związku z tym wyszczególnić? Oto kilka najpopularniejszych przykładów:
- Rabaty procentowe na konkretne produkty lub całe zamówienia (często połączone ze specjalnymi kodami rabatowymi);
- Zniżki kwotowe;
- Darmowa wysyłka, czyli brak opłaty za dostawę przy spełnieniu określonych warunków;
- Zestawy promocyjne, a więc wszelkiego typu promocje zachęcające do zakupów większej liczby produktów za niższą cenę (popularne są dziś szczególnie akcje takie jak: „Kup jeden produkt, a drugi otrzymasz gratis”);
- Programy lojalnościowe, czyli dodatkowe zniżki dla stałych klientów.
Różnego rodzaju promocji i rabatów jest jednak znacznie więcej... Jak wszystkie je prawidłowo rozliczyć? Poniżej w możliwie prosty sposób przedstawiamy najważniejsze zasady.
Jak poprawnie rozliczać rabaty i promocje w branży e-commerce? Podatek PIT
Rabaty i promocje, które powodują, że cena danego towaru zostaje pomniejszona jeszcze przed jego dostawą, z uwagi na brzmienie art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, obniżają nie tylko koszt dla kupującego, ale także przychód powstający w związku z tym dla sprzedającego.
Wspomniany przepis wprost wskazuje bowiem, że „za przychód z działalności […] uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont […]”.
Powyższe ma oczywiście wpływ na wysokość należnego podatku dochodowego, który dla rabatów udzielonych jeszcze przed finalizacją transakcji jest odpowiednio niższy ze względu na wspomniane już zmniejszenie przychodu (uzyskane w wyniku niższej wartości kwoty sprzedaży).
Czasem jednak może zdarzyć się sytuacja, w której rabat zostanie udzielony już po dokonanej transakcji (będzie to wtedy tak zwany rabat potransakcyjny). Bez względu na to, jaki był powód takiej promocji (z zastrzeżeniem sytuacji opisanych w art. 14 ust. 1m ustawy o PIT, a więc sytuacji błędu rachunkowego lub innej oczywistej pomyłki), należy w takim przypadku wystawić fakturę korygującą. Towarzyszyć jej powinno dodatkowo odpowiednie zmniejszenie przychodów osiągniętych w danym okresie rozliczeniowym (a więc w okresie, w którym wystawiona została faktura korygująca lub ewentualnie inny dokument potwierdzający przyczynę korekty).
Jak poprawnie rozliczać rabaty i promocje w branży e-commerce? Podatek VAT
Podobnie jak w przypadku podatku PIT, działamy także w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług (a więc podatku VAT)…
Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT:
„Podstawą opodatkowania […] jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.
Jako sprzedawca, przy rabacie udzielonym jeszcze przed finalizacją transakcji, będziemy tu więc zobowiązani do zapłaty odpowiednio niższego zobowiązania podatkowego w VAT (gdyż podstawa opodatkowania dla celów VAT została pomniejszona o wartość udzielonego upustu).
W przypadku rabatu udzielonego dopiero po dokonaniu sprzedaży (a więc rabatu potransakcyjnego) wystawiamy natomiast fakturę korygującą i zmniejszamy podstawę opodatkowania w okresie, w którym rabat został udzielony.
Doskonale wiemy, że prawidłowa obsługa i rozliczenie promocji to bardzo ważna kwestia, która może rodzić pewne pytania, w tym w szczególności te odnoszące się do kwestii podatkowych i księgowych… Jeżeli potrzebujesz w tym zakresie pomocy, to koniecznie sprawdź ofertę biura rachunkowego TaxCoach!