
Sprzedaż e-commerce poza UE – co warto wiedzieć? Procedura odprawy celnej
Marzysz o terytorialnym poszerzeniu prowadzonej przez siebie sprzedaży e-commerce także poza granice Unii Europejskiej? Podbój nowych rynków może być zarówno szansą na zwiększenie zysków, jak i pewnym formalno-prawnym wyzwaniem. Po lekturze niniejszego artykułu będziesz jednak uzbrojony w wiedzę, która z wyzwaniem tym pozwoli Ci sobie poradzić.
Znajomość przepisów prawnych, podatkowych i celnych kluczem do sukcesu przy sprzedaży e-commerce poza UE
Zanim podejmiesz decyzję o rozszerzeniu prowadzonej sprzedaży e-commerce również poza terytorium Unii Europejskiej, musisz zdobyć wiedzę na temat lokalnych regulacji krajów, do których będziesz chciał eksportować swoje produkty. Unijny rynek charakteryzuje się bowiem dużą spójnością przepisów i sporymi ułatwieniami w handlu, w tym na przykład brakiem opłat celnych.
Gdy jednak wyjdziemy ze sprzedażą poza ramy wspólnotowego rynku europejskiego, możemy napotkać liczne problemy i przeszkody, z którymi w jakiś sposób trzeba sobie poradzić…
Przeszkody te w zdecydowanej mierze dotyczyć będą przy tym przepisów celnych i podatkowych, które są najważniejszymi elementami handlu międzynarodowego. Trzeba powiedzieć, że niestety mogą one różnić się w obrębie różnych pozaunijnych rynków. Tym samym różna może być więc wysokość opłat celnych, różne mogą być stawki podatku VAT, a także odmienna może być sama procedura związana ze sprzedażą i wysyłką produktów (wymagająca czasami na przykład dodatkowych dokumentów).
Znajomość przepisów prawnych, podatkowych i celnych konkretnych pozaunijnych krajów i podpisanych przez te kraje umów i porozumień, to więc fundament dla skutecznej sprzedaży e-commerce poza UE. Szczególne znaczenie może mieć to przy krajach, z którymi Unia Europejska posiada zawarte porozumienia dotyczące preferencji celnych (gdyż te mogą na przykład wskazywać na niższe stawki celne).
Jak wygląda procedura celna podczas sprzedaży e-commerce poza UE?
Bez względu jednak na to, o jakie pozawspólnotowe kraje poszerzymy prowadzoną sprzedaż e-commerce, sama procedura celna będzie wyglądała dość podobnie… Poniżej w punktach przedstawiamy szablon całej procedury, który pomoże Ci ją lepiej poznać.
- Rejestracja w systemie usług celnych PUESC (poprzez platformę: https://puesc.gov.pl/) oraz pozyskanie numeru EORI (a więc numeru identyfikacyjnego dla celów importu i eksportu towarów);
- Sprzedaż towaru do podmiotu poza Unię Europejską;
- Zgłoszenie towaru do procedury wywozu poprzez system teleinformatyczny Automatycznego Systemu Eksportu (AES);
- Przyjęcie zgłoszenia przez urząd celno-skarbowy;
- Otrzymanie od urzędu celno-skarbowego numeru ewidencyjnego operacji wywozowej;
- Kontrola celna zakończona zwolnieniem towarów i wygenerowaniem dokumentu EAD (Dokumentu Towarzyszącego Eksportowi);
- Uzyskanie dla towaru zgody na opuszczenie obszaru celnego;
- Opuszczenie przez towar obszaru Unii Europejskiej;
- Zamknięcie eksportu przez urząd celno-skarbowy poprzez wysłanie komunikatu potwierdzającego wyprowadzenie towaru poza terytorium UE (jest to bardzo ważny krok, gdyż dopiero po jego nastąpieniu jako strona eksportująca mamy prawo do zastosowania stawki 0% VAT).
Pamiętaj przy tym, że do udanego przejścia przez cały opisany wyżej proces będziesz potrzebował odpowiednich dokumentów, które następnie należy przechowywać przez okres 5 kolejnych lat liczonych od momentu zakończenia roku, w którym dokonane zostało zgłoszenie celne. Do dokumentów tych należą przede wszystkim:
- Faktura handlowa (wystawiona z tytułu sprzedaży towaru);
- Faktura transportowa (wystawiona z tytułu organizacji transportu);
- Packing list (a więc dokument opisujący specyfikę eksportowanego towaru, w tym także sposób jego zapakowania);
- List przewozowy.
Poza powyższymi, w niektórych sytuacjach konieczne mogą być także inne dokumenty wymagane ze względu na kierunek eksportu czy rodzaj towaru.
Odprawa celna przy sprzedaży e-commerce poza UE – samodzielnie czy przy pomocy agencji celnej?
Pamiętaj, że cały proces związany z odprawą celną możesz przejść w całości samodzielnie albo powierzyć jego wykonanie specjalnej agencji celnej. Drugie rozwiązanie może być szczególnie przydatne przy pierwszych transakcjach, a także przy planach dotyczących regularnego eksportu towarów poza Unię Europejską.
Bez względu jednak na to, czy zdecydujesz się skorzystać z usług agencji celnej, czy też postanowisz w tym zakresie działać samodzielnie, przy wyzwaniach związanych z podbojem nowych rynków na pewno będziesz potrzebował pomocy specjalistów. W zakresie kwestii podatkowych i księgowych związanych ze sprzedażą e-commerce (także poza UE) odnajdziesz ją w biurze rachunkowym TaxCoach.