7 sposobów na poprawę rentowności w firmie
Jak poprawić rentowność w firmie?
Czy Twoja działalność jest rentowna? Aby się tego dowiedzieć, wystarczy
zastosować kilka prostych działań matematycznych. Znacznie trudniejsze jest
zwiększenie rentowności w firmie osiągającej wskaźniki o tendencji spadkowej.
Mimo że poprawa rentowności może wymagać wdrożenia licznych zmian,
proces ten jest korzystny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jak obliczyć
rentowność i co zrobić, żeby ją ulepszyć?
Czym jest rentowność i co na nią wpływa?
Rentowność to wskaźnik finansowy, który odzwierciedla zdolność firmy do
generowania zysków z podejmowanych operacji. Wskaźnik ten określa, jak
dochodowy jest Twój biznes oraz stanowi jeden z najważniejszych wyznaczników
efektywności finansowej i operacyjnej przedsiębiorstwa. Rentowność jest ważnym
narzędziem analizy finansowej, które pomaga podejmować słuszne decyzje. Dzięki
analizie rentowności można zidentyfikować działania przynoszące zyski oraz te, który
wymagają zmian.
Rentowność oznacza stosunek zysków do sprzedaży, aktywów lub kapitału:
● ROS (return on sales) – wskaźnik rentowności sprzedaży określa zysk
przedsiębiorstwa w stosunku do sprzedaży,
● ROA (return on assets) – wskaźnik rentowności aktywów mierzy zdolność do
zarabiania na inwestycjach,
● ROE (return on equity) – wskaźnik rentowności kapitału mierzy zysk z
wniesionych kapitałów własnych.
Wskaźniki te pozwalają się skupić na różnych obszarach działalności i nie mają
określonego poziomu. Ich wyniki porównuje się z wynikami konkurencyjnych
przedsiębiorstw i średnimi branżowymi, a także w kontekście zmian w czasie.
Jak obliczyć rentowność firmy?
Do obliczenia rentowności potrzebujesz podstawowych danych finansowych
przedsiębiorstwa. Obliczenia te nie są skomplikowane, a pozwalają uzyskać cenne
informacje na temat stanu firmy.
Obliczanie rentowności sprzedaży (ROS)
ROS oblicza się jako iloraz wypracowanego zysku netto i wartości przychodu ze
sprzedaży, a wynik jest informacją, ile groszy zysku przedsiębiorstwo generuje z
każdego złotego przychodu. Rentowność sprzedaży powinna być utrzymywana na
tym samym lub wyższym poziomie, a zwiększenie wskaźnika ROS oznacza wzrost
efektywności finansowej firmy.
Rentowność sprzedaży oblicza się według wzoru:
ROS = (zysk netto / przychody ze sprzedaży) × 100%
Przykład: Przedsiębiorstwo uzyskało w 2023 roku przychód ze sprzedaży produktów
o wartości 500 000 zł. Wartość wszystkich poniesionych kosztów to łącznie 350 000
zł. Po odjęciu tej kwoty od przychodu otrzymujemy zysk netto w wysokości 150 000
zł.
ROS = (150 000 / 500 000) × 100% = 30%
Otrzymany wynik jest informacją, że na 1 zł sprzedaży przypada 30 gr zysku.
Obliczanie rentowności aktywów (ROA)
Wskaźnik ROA jest informacją, w jakim stopniu posiadane aktywa mają zdolność do
generowania zysku, co oznacza, że możliwe jest mierzenie efektywności zarządzania
zasobami.
Wzór na rentowność aktywów:
ROA = (zysk netto / aktywa ogółem) × 100%
Przykład: Przedsiębiorca otworzył drugi oddział firmy w innym mieście, a na ten cel
przeznaczył 50 000 zł. Po roku prowadzenia działalności zysk netto wyniósł 37 000
zł.
ROA = (37 000 / 50 000) × 100% = 74%
Na 1 zł zainwestowanego kapitału przedsiębiorca osiągnął zysk w wysokości 0,74 gr.
Obliczanie rentowności kapitału (ROE)
Wskaźnik ROE informuje nas, ile wypracowanego zysku przypada na każdą
jednostkę kapitału własnego, czyli wartości majątku przedsiębiorstwa wniesionej
przez właścicieli oraz środków wygospodarowanych w trakcie prowadzenia
działalności.
Wzór na rentowność kapitału:
ROE = (zysk netto / kapitał własny) × 100%
Przykład: Przedsiębiorca otworzył sklep odzieżowy i przeznaczył na ten cel 50 000 zł
(kapitał własny). Po roku osiągnął zysk netto w wysokości 35 000 zł.
ROE = (35 000 / 50 000) × 100% = 70%
Przedsiębiorca zachował wypracowany zysk, dzięki czemu kapitał własny zwiększył
się do 85 000 zł. W następnym roku zysk netto z działalności również wyniósł 35 000
zł, jednak rentowność kapitału się obniżyła:
ROE = (35 000 / 85 000) × 100% = 41,18%
Dlaczego warto analizować rentowność firmy?
Regularna analiza rentowności to najprostszy sposób na wgląd w aktualną kondycję
finansową przedsiębiorstwa. Sprawdź, co możesz zyskać dzięki analizie wskaźników
rentowności firmy:
● wsparcie w podejmowaniu strategicznych decyzji i wyznaczaniu celów,
● wsparcie procesów planowania i prognozowania rozwoju firmy,
● możliwość oceny skuteczności przekształcania przychodów w zyski,
● identyfikacja obszarów wymagających optymalizacji,
● sukcesy inwestycyjne (rentowność jest analizowana przez inwestorów i
akcjonariuszy),
● lepsze zarządzanie ryzykiem,
● identyfikacja nadmiernych kosztów i lepsze zarządzanie zasobami,
● możliwość wprowadzenia oszczędności w konkretnych, zidentyfikowanych
obszarach,
● efektywne wykorzystywanie zasobów,
● stały monitoring wydajności finansowej i skuteczności wdrożonej strategii,
● większa wiarygodność firmy i zdolność kredytowa (banki analizują rentowność
firm, a stabilna rentowność to lepsze warunki finansowania),
● budowanie przewagi konkurencyjnej i zdolność do utrzymania się na rynku.
Jak poprawić rentowność firmy?
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa. Oczywiście
zanim przystąpisz do wdrażania zmian, konieczne będzie zidentyfikowanie
obszarów, które wymagają optymalizacji. Poniżej znajdziesz kilka propozycji
mających wpływ na poprawę rentowności firmy.
1. Optymalizacja kosztów operacyjnych
Redukcja kosztów ma bardzo duży wpływ na wzrost rentowności. Warto więc
przeanalizować koszty operacyjne i zidentyfikować obszary, w których można je
zmniejszyć. Ważne jest, by redukować koszty bez obniżania jakości produktów i
usług. Pomocnym narzędziem jest rachunek kosztów działań (kalkulacja ABC), który
pozwala precyzyjniej mierzyć koszty pośrednie w podziale na produkty i usługi.
Obszary, które warto wziąć pod uwagę:
● Dostawcy – spróbuj renegocjować warunki z dostawcami, by uzyskać lepszą
ofertę. Jeśli to nie odniesie skutku, może warto zmienić dostawcę?
● Produkcja – sprawdź, czy możesz ograniczyć odpady produkcyjne i
usprawnić procesy poprzez wdrożenie technologii, która skróci czas produkcji,
zwiększy efektywność, obniży koszty pracy i zredukuje liczbę etatów.
● Lokale – możesz na przykład wynająć mniejszy lokal, lepiej zagospodarować
obecną przestrzeń albo podnająć niewykorzystaną część lokalu.
● Finanse – czy masz stały wgląd w swoje finanse i korzystasz z produktów
bankowych na najlepszych warunkach?
Sposobem na optymalizację kosztów może być również rozpoczęcie współpracy z
zewnętrznym biurem rachunkowym – jest to alternatywa dla zatrudniania księgowego
czy prowadzenia działu kadr w firmie.
2. Nowe kanały komunikacji
Jeśli chcesz dotrzeć do nowych klientów, musisz się otworzyć na kilka kanałów
komunikacji. Warto zadbać szczególnie o widoczność firmy w internecie: stronę
internetową, media społecznościowe czy narzędzia do reklamy online. Możesz
to zlecić agencji marketingowej, która podejmie skuteczne działania z
wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Dobrym sposobem jest też prowadzenia
bloga firmowego, takiego jak blog TaxCoach, który przyciągnie klientów
zainteresowanych daną tematyką. Swoją widoczność możesz też zwiększyć,
korzystając z bardziej tradycyjnych form promocji, takich jak reklama w TV, banery
czy ulotki. Jeśli działasz w branży e-commerce i sprzedajesz przez własny sklep
internetowy, sposobem na wzrost rentowności może być dodatkowa sprzedaż na
platformach zakupowych, takich jak Allegro, Amazon czy eBay.
3. Inwestycja w obsługę klienta
Zadowoleni klienci częściej wracają, dlatego warto znaleźć sposób na zatrzymanie
konsumentów. Mogą to być na przykład atrakcyjne programy lojalnościowe, które
zachęcają do częstszych zakupów, zniżka na kolejne zakupy, kod na darmową
dostawę, zniżka za wystawienie komentarza, up-selling (proponowanie droższych
produktów o lepszych parametrach) czy cross-selling (proponowanie dodatkowych
produktów uzupełniających wybrany produkt). Zadbaj też o zadowolenie klienta, oferując stronę internetową dostosowaną do wyświetlania na urządzeniach
mobilnych, kilka form płatności, przejrzyste warunki zakupów i zwrotów czy łatwy
kontakt na czacie albo przez media społecznościowe.
4. Ograniczenie strat i marnotrawstwa
Niemal każda firma jest w stanie zidentyfikować działania generujące zbędne koszty.
Można je znaleźć tak naprawdę wszędzie, zaczynając od kosztów energii (np.
pozostawianie włączonego sprzętu czy oświetlenia), nadprodukcji czy transportu.
Często marnotrawimy też czas, stosując zbyt wiele procedur czy przestarzałe
metody. Jeśli na przykład prowadzisz gabinet stomatologiczny, w którym
potwierdzasz wizyty telefonicznie, możesz przyspieszyć ten proces, korzystając z
systemu, który będzie automatycznie wysyłał SMS-y do pacjentów. Tym samym
zaoszczędzisz czas i obniżysz rachunki za telefon.
5. Optymalizacja polityki rachunkowości
Właściwa polityka rachunkowości daje kluczowe informacje o wskaźnikach
finansowych, które są niezbędne do identyfikacji obszarów wymagających zmian.
Prawidłowe zarządzanie finansami w firmie wymaga planowania, organizowania i
monitorowania zasobów finansowych. Proces ten obejmuje m.in. budżetowanie,
zarządzanie płynnością, kontrolę kosztów czy analizę rentowności. Zarządzanie
finansami ma nadrzędne znaczenie dla utrzymania długoterminowej stabilności oraz
rozwoju firmy.
Jak biuro rachunkowe TaxCoach może pomóc w zarządzaniu finansami?
● Prowadzenie księgowości – biuro rachunkowe zajmuje się prowadzeniem
ksiąg rachunkowych i obsługą podatkową oraz oferuje usługi księgowe
dopasowane do działalności.
● Raportowanie i analiza finansowa – przygotowywanie szczegółowych
raportów finansowe, które obejmują wskaźniki rentowności, płynności i
zadłużenia. Analiza danych finansowych jest możliwa na poziomie działu,
produktu czy klienta, dzięki czemu można lepiej zrozumieć, które obszary są
najbardziej dochodowe, a które wymagają usprawnienia.
● Wsparcie w budżetowaniu i prognozowaniu – doświadczone biuro
rachunkowe może wspierać przedsiębiorcę w procesie tworzenia budżetu oraz
prognoz finansowych.
● Audyt wewnętrzny i doradztwo – audyt prowadzony przez biuro rachunkowe
pomaga zidentyfikować ryzyko finansowe i obszary wymagające poprawy.
Doradztwo podatkowe jest natomiast pomocne w identyfikacji ryzyka
podatkowego, minimalizacji obciążeń i zapewnieniu zgodności z przepisami
prawa.
6. Szkolenia i rozwój pracowników
Duże znaczenie dla zwiększenia rentowności mają również kompetencje kadry. Jeśli
chcesz inwestować w innowacje i znaleźć się w gronie najlepszych firm w branży,
musisz zainwestować w rozwój swoich pracowników. Szkolenia podnoszą
umiejętności, co przekłada się na wydajność i jakość pracy, a nowe kompetencje
pozwalają szybciej realizować zadania i lepiej zarządzać zespołem. Wielu
pracowników dąży do samorozwoju, dlatego inwestycja w szkolenia przekłada się na
motywację, lojalność i zaangażowanie oraz niższą rotację – poprawia się również
reputacja i prestiż firmy.
W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym szkolenia pomagają lepiej
przygotować się do zmian technologicznych, rynkowych i regulacyjnych, a tym
samym zwiększyć otwartość pracowników na wdrażane innowacje. Szkolenia są
również istotne dla komunikacji i pracy zespołowej, a mimo że wymagają
inwestycji, w dłuższej perspektywie mogą przynieść oszczędności, zredukować
błędy, zmniejszyć rotację oraz zwiększyć produktywność, zaangażowanie i wiedzę.
Warto również wdrożyć systemy motywacyjne, premie i nagrody, które są
dodatkową zachętą do podnoszenia kwalifikacji i zwiększania wydajności.
7. Regularne monitorowanie wyników
Dążenie do poprawy rentowności wymaga stałej kontroli wyników. Analizę finansową
warto powierzyć doświadczonemu doradcy, który dysponuje wiedzą i odpowiednimi
narzędziami. Niezwykle istotny jest tutaj benchmarking, czyli analiza porównawcza
polegająca na porównywaniu wydajności firmy z konkurencją. Dzięki temu można
zidentyfikować skuteczne praktyki, które następnie zostaną wdrożone w
przedsiębiorstwie.
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę dla firm, które chcą poprawić
rentowność.