7 sposobów na poprawę rentowności w firmie

4.09.2024 Przeczytasz w 10 min. Ostatnia aktualizacja: 11.09.2025

Czy Twoja działalność jest rentowna? Aby się tego dowiedzieć, wystarczy
zastosować kilka prostych działań matematycznych. Znacznie trudniejsze jest
zwiększenie rentowności w firmie osiągającej wskaźniki o tendencji spadkowej.
Mimo że poprawa rentowności może wymagać wdrożenia licznych zmian,
proces ten jest korzystny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jak obliczyć
rentowność i co zrobić, żeby ją ulepszyć?

Jak poprawić rentowność w firmie?

 

 

Zapisz się do newslettera

Zostaw swój adres e-mail i otrzymuj raz w tygodniu poradniki wspierające rozwój Twojej firmy

Czym jest rentowność i co na nią wpływa?

 

Rentowność to wskaźnik finansowy, który odzwierciedla zdolność firmy do generowania zysków z podejmowanych operacji. Wskaźnik ten określa, jak dochodowy jest Twój biznes oraz stanowi jeden z najważniejszych wyznaczników efektywności finansowej i operacyjnej przedsiębiorstwa. Rentowność jest ważnym narzędziem analizy finansowej, które pomaga podejmować słuszne decyzje. Dzięki analizie rentowności można zidentyfikować działania przynoszące zyski oraz te, który wymagają zmian.

 

Rentowność oznacza stosunek zysków do sprzedaży, aktywów lub kapitału:

ROS (return on sales) – wskaźnik rentowności sprzedaży określa zysk przedsiębiorstwa w stosunku do sprzedaży, ● ROA (return on assets) – wskaźnik rentowności aktywów mierzy zdolność do zarabiania na inwestycjach, ● ROE (return on equity) – wskaźnik rentowności kapitału mierzy zysk z wniesionych kapitałów własnych.

 

Wskaźniki te pozwalają się skupić na różnych obszarach działalności i nie mają określonego poziomu. Ich wyniki porównuje się z wynikami konkurencyjnych przedsiębiorstw i średnimi branżowymi, a także w kontekście zmian w czasie.

 

Jak obliczyć rentowność firmy?

Do obliczenia rentowności potrzebujesz podstawowych danych finansowych przedsiębiorstwa. Obliczenia te nie są skomplikowane, a pozwalają uzyskać cenne informacje na temat stanu firmy.

Obliczanie rentowności sprzedaży (ROS)

ROS oblicza się jako iloraz wypracowanego zysku netto i wartości przychodu ze sprzedaży, a wynik jest informacją, ile groszy zysku przedsiębiorstwo generuje z każdego złotego przychodu. Rentowność sprzedaży powinna być utrzymywana na tym samym lub wyższym poziomie, a zwiększenie wskaźnika ROS oznacza wzrost efektywności finansowej firmy.

Rentowność sprzedaży oblicza się według wzoru: ROS = (zysk netto / przychody ze sprzedaży) × 100%

Przykład: Przedsiębiorstwo uzyskało w 2023 roku przychód ze sprzedaży produktów o wartości 500 000 zł. Wartość wszystkich poniesionych kosztów to łącznie 350 000 zł. Po odjęciu tej kwoty od przychodu otrzymujemy zysk netto w wysokości 150 000 zł. ROS = (150 000 / 500 000) × 100% = 30%

Otrzymany wynik jest informacją, że na 1 zł sprzedaży przypada 30 gr zysku.

Obliczanie rentowności aktywów (ROA)

Wskaźnik ROA jest informacją, w jakim stopniu posiadane aktywa mają zdolność do generowania zysku, co oznacza, że możliwe jest mierzenie efektywności zarządzania zasobami.

Wzór na rentowność aktywów: ROA = (zysk netto / aktywa ogółem) × 100%

Przykład: Przedsiębiorca otworzył drugi oddział firmy w innym mieście, a na ten cel przeznaczył 50 000 zł. Po roku prowadzenia działalności zysk netto wyniósł 37 000 zł. ROA = (37 000 / 50 000) × 100% = 74%

Na 1 zł zainwestowanego kapitału przedsiębiorca osiągnął zysk w wysokości 0,74 gr.

Obliczanie rentowności kapitału (ROE)

Wskaźnik ROE informuje nas, ile wypracowanego zysku przypada na każdą jednostkę kapitału własnego, czyli wartości majątku przedsiębiorstwa wniesionej przez właścicieli oraz środków wygospodarowanych w trakcie prowadzenia działalności.

Wzór na rentowność kapitału: ROE = (zysk netto / kapitał własny) × 100%

Przykład: Przedsiębiorca otworzył sklep odzieżowy i przeznaczył na ten cel 50 000 zł (kapitał własny). Po roku osiągnął zysk netto w wysokości 35 000 zł. ROE = (35 000 / 50 000) × 100% = 70% Przedsiębiorca zachował wypracowany zysk, dzięki czemu kapitał własny zwiększył się do 85 000 zł. W następnym roku zysk netto z działalności również wyniósł 35 000 zł, jednak rentowność kapitału się obniżyła:

ROE = (35 000 / 85 000) × 100% = 41,18%

Dlaczego warto analizować rentowność firmy?

Regularna analiza rentowności to najprostszy sposób na wgląd w aktualną kondycję finansową przedsiębiorstwa. Sprawdź, co możesz zyskać dzięki analizie wskaźników rentowności firmy:

● wsparcie w podejmowaniu strategicznych decyzji i wyznaczaniu celów, ● wsparcie procesów planowania i prognozowania rozwoju firmy, ● możliwość oceny skuteczności przekształcania przychodów w zyski, ● identyfikacja obszarów wymagających optymalizacji, ● sukcesy inwestycyjne (rentowność jest analizowana przez inwestorów i akcjonariuszy), ● lepsze zarządzanie ryzykiem, ● identyfikacja nadmiernych kosztów i lepsze zarządzanie zasobami, ● możliwość wprowadzenia oszczędności w konkretnych, zidentyfikowanych obszarach, ● efektywne wykorzystywanie zasobów, ● stały monitoring wydajności finansowej i skuteczności wdrożonej strategii, ● większa wiarygodność firmy i zdolność kredytowa (banki analizują rentowność firm, a stabilna rentowność to lepsze warunki finansowania), ● budowanie przewagi konkurencyjnej i zdolność do utrzymania się na rynku.

Jak poprawić rentowność firmy?

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa. Oczywiście zanim przystąpisz do wdrażania zmian, konieczne będzie zidentyfikowanie obszarów, które wymagają optymalizacji. Poniżej znajdziesz kilka propozycji mających wpływ na poprawę rentowności firmy.

1. Optymalizacja kosztów operacyjnych

Redukcja kosztów ma bardzo duży wpływ na wzrost rentowności. Warto więc przeanalizować koszty operacyjne i zidentyfikować obszary, w których można je zmniejszyć. Ważne jest, by redukować koszty bez obniżania jakości produktów i usług. Pomocnym narzędziem jest rachunek kosztów działań (kalkulacja ABC), który pozwala precyzyjniej mierzyć koszty pośrednie w podziale na produkty i usługi.

Obszary, które warto wziąć pod uwagę:

Dostawcy – spróbuj renegocjować warunki z dostawcami, by uzyskać lepszą ofertę. Jeśli to nie odniesie skutku, może warto zmienić dostawcę? ● Produkcja – sprawdź, czy możesz ograniczyć odpady produkcyjne i usprawnić procesy poprzez wdrożenie technologii, która skróci czas produkcji, zwiększy efektywność, obniży koszty pracy i zredukuje liczbę etatów. ● Lokale – możesz na przykład wynająć mniejszy lokal, lepiej zagospodarować obecną przestrzeń albo podnająć niewykorzystaną część lokalu. ● Finanse – czy masz stały wgląd w swoje finanse i korzystasz z produktów bankowych na najlepszych warunkach?

Sposobem na optymalizację kosztów może być również rozpoczęcie współpracy z zewnętrznym biurem rachunkowym – jest to alternatywa dla zatrudniania księgowego czy prowadzenia działu kadr w firmie.

2. Nowe kanały komunikacji

Jeśli chcesz dotrzeć do nowych klientów, musisz się otworzyć na kilka kanałów komunikacji. Warto zadbać szczególnie o widoczność firmy w internecie: stronę internetową, media społecznościowe czy narzędzia do reklamy online. Możesz to zlecić agencji marketingowej, która podejmie skuteczne działania z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Dobrym sposobem jest też prowadzenia bloga firmowego, takiego jak blog TaxCoach, który przyciągnie klientów zainteresowanych daną tematyką. Swoją widoczność możesz też zwiększyć, korzystając z bardziej tradycyjnych form promocji, takich jak reklama w TV, banery czy ulotki. Jeśli działasz w branży e-commerce i sprzedajesz przez własny sklep internetowy, sposobem na wzrost rentowności może być dodatkowa sprzedaż na platformach zakupowych, takich jak Allegro, Amazon czy eBay.

3. Inwestycja w obsługę klienta

Zadowoleni klienci częściej wracają, dlatego warto znaleźć sposób na zatrzymanie konsumentów. Mogą to być na przykład atrakcyjne programy lojalnościowe, które zachęcają do częstszych zakupów, zniżka na kolejne zakupy, kod na darmową dostawę, zniżka za wystawienie komentarza, up-selling (proponowanie droższych produktów o lepszych parametrach) czy cross-selling (proponowanie dodatkowych produktów uzupełniających wybrany produkt). Zadbaj też o zadowolenie klienta, oferując stronę internetową dostosowaną do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, kilka form płatności, przejrzyste warunki zakupów i zwrotów czy łatwy kontakt na czacie albo przez media społecznościowe.

4. Ograniczenie strat i marnotrawstwa

Niemal każda firma jest w stanie zidentyfikować działania generujące zbędne koszty. Można je znaleźć tak naprawdę wszędzie, zaczynając od kosztów energii (np. pozostawianie włączonego sprzętu czy oświetlenia), nadprodukcji czy transportu. Często marnotrawimy też czas, stosując zbyt wiele procedur czy przestarzałe metody. Jeśli na przykład prowadzisz gabinet stomatologiczny, w którym potwierdzasz wizyty telefonicznie, możesz przyspieszyć ten proces, korzystając z systemu, który będzie automatycznie wysyłał SMS-y do pacjentów. Tym samym zaoszczędzisz czas i obniżysz rachunki za telefon.

5. Optymalizacja polityki rachunkowości

Właściwa polityka rachunkowości daje kluczowe informacje o wskaźnikach finansowych, które są niezbędne do identyfikacji obszarów wymagających zmian. Prawidłowe zarządzanie finansami w firmie wymaga planowania, organizowania i monitorowania zasobów finansowych. Proces ten obejmuje m.in. budżetowanie, zarządzanie płynnością, kontrolę kosztów czy analizę rentowności. Zarządzanie finansami ma nadrzędne znaczenie dla utrzymania długoterminowej stabilności oraz rozwoju firmy.

Jak biuro rachunkowe TaxCoach może pomóc w zarządzaniu finansami?

Prowadzenie księgowości – biuro rachunkowe zajmuje się prowadzeniem ksiąg rachunkowych i obsługą podatkową oraz oferuje usługi księgowe dopasowane do działalności. ● Raportowanie i analiza finansowa – przygotowywanie szczegółowych raportów finansowe, które obejmują wskaźniki rentowności, płynności i zadłużenia. Analiza danych finansowych jest możliwa na poziomie działu, produktu czy klienta, dzięki czemu można lepiej zrozumieć, które obszary są najbardziej dochodowe, a które wymagają usprawnienia. ● Wsparcie w budżetowaniu i prognozowaniu – doświadczone biuro rachunkowe może wspierać przedsiębiorcę w procesie tworzenia budżetu oraz prognoz finansowych. ● Audyt wewnętrzny i doradztwo – audyt prowadzony przez biuro rachunkowe pomaga zidentyfikować ryzyko finansowe i obszary wymagające poprawy. Doradztwo podatkowe jest natomiast pomocne w identyfikacji ryzyka podatkowego, minimalizacji obciążeń i zapewnieniu zgodności z przepisami prawa.

6. Szkolenia i rozwój pracowników

Duże znaczenie dla zwiększenia rentowności mają również kompetencje kadry. Jeśli chcesz inwestować w innowacje i znaleźć się w gronie najlepszych firm w branży, musisz zainwestować w rozwój swoich pracowników. Szkolenia podnoszą umiejętności, co przekłada się na wydajność i jakość pracy, a nowe kompetencje pozwalają szybciej realizować zadania i lepiej zarządzać zespołem. Wielu pracowników dąży do samorozwoju, dlatego inwestycja w szkolenia przekłada się na motywację, lojalność i zaangażowanie oraz niższą rotację – poprawia się również reputacja i prestiż firmy. W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym szkolenia pomagają lepiej przygotować się do zmian technologicznych, rynkowych i regulacyjnych, a tym samym zwiększyć otwartość pracowników na wdrażane innowacje. Szkolenia są również istotne dla komunikacji i pracy zespołowej, a mimo że wymagają inwestycji, w dłuższej perspektywie mogą przynieść oszczędności, zredukować błędy, zmniejszyć rotację oraz zwiększyć produktywność, zaangażowanie i wiedzę. Warto również wdrożyć systemy motywacyjne, premie i nagrody, które są dodatkową zachętą do podnoszenia kwalifikacji i zwiększania wydajności.

7. Regularne monitorowanie wyników

Dążenie do poprawy rentowności wymaga stałej kontroli wyników. Analizę finansową warto powierzyć doświadczonemu doradcy, który dysponuje wiedzą i odpowiednimi narzędziami. Niezwykle istotny jest tutaj benchmarking, czyli analiza porównawcza polegająca na porównywaniu wydajności firmy z konkurencją. Dzięki temu można zidentyfikować skuteczne praktyki, które następnie zostaną wdrożone w przedsiębiorstwie.

Jeśli zainteresował Cię ten wpis, sprawdź naszą ofertę i przeczytaj jak możemy Ci pomóc:

Podsumowanie

Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę dla firm, które chcą poprawić
rentowność.

Zaciekawił Cię ten wpis?

Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera, będziemy Ci raz w tygodniu wysyłać informacje o nowych wpisach.

adres e-mail*

Umów się na bezpłatną konsultację

Rozwijaj firmę dzięki rachunkowości połączonej z doradztwem:

Pomoc w założeniu firmy
Wsparcie doradcy podatkowego
Wsparcie dyrektora finansowego

lub


adres e-mail*

numer telefonu*