Tarcza finansowa PFR dla małych i średnich firm już gotowa. Od 29 kwietnia ruszyły dotacje dla mikro, małych i średnich firm. Do wzięcia 100 mld złotych. 17 banków obsłuży wnioski.

Tarcza finansowa PFR dla małych i średnich firm już gotowa. Od 29 kwietnia ruszyły dotacje dla mikro, małych i średnich firm. Do wzięcia 100 mld złotych.  17 banków obsłuży wnioski.

Tarcza finansowa PFR dla małych i średnich firm już gotowa. Od 29 kwietnia ruszyły dotacje dla mikro, małych i średnich firm. Do wzięcia 100 mld złotych. 17 banków obsłuży wnioski.

 Kto może skorzystać z pomocy?

 Od wczoraj, czyli od 29 kwietnia mikro, małe i średnie firmy zatrudniające od 1 do 249 pracowników mogą składać wnioski o dotacje w ramach do tzw. tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju. Obsługą dotacji zajmuje się 17 banków komercyjnych i większość spółdzielczych. Łączna wartość pomocy ma wynieść 100 mld zł, z czego do firm mikro, małych i średnich trafi 75 mld zł (reszta przeznaczona jest na pomoc dużym). PFR szacuje, że ze wsparcia może skorzystać 670 tysięcy MŚP, które ucierpiały w wyniku pandemii koronawirusa. Wniosek oparty jest na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację przeprowadzi automatycznie PFR na podstawie danych z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP).

Po potwierdzeniu tych informacji obliczona będzie wysokość subwencji. Średnio ma to być 80 tys. zł. Maksymalnie – 324 tys. zł.

Dzięki współpracy banków, PFR, Krajowej Izby Rozliczeniowej i instytucji finansowych w bardzo krótkim czasie powstał system, który pozwoli uzyskać firmom konkretną pomoc finansową na podstawie formularza wypełnianego poprzez bankowość elektroniczną.

W poniedziałek 27 kwietnia wieczorem program uzyskał notyfikację Komisji Europejskiej, co było ostatnim wymaganym krokiem do jego uruchomienia. Po technicznym wdrożeniu ostatnich zaleceń Komisji Europejskiej przyjmowanie wniosków rozpocznie się w ciągu kolejnych kilku dni. Już dziś nabór wniosków uruchomił m.in. Bank Pocztowy (pełna lista banków na końcu artykułu).

W obecnej sytuacji gospodarczej kluczowe dla wielu firm jest szybkie pozyskanie kapitału, który pozwoli na utrzymanie płynności, regulowanie zobowiązań, w tym wynagrodzeń pracowników.

Wnioski o finansowanie w postaci częściowo bezzwrotnych subwencji będą mogli złożyć przedstawiciele firm, które są klientami danego banku. Wniosek oparty będzie na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację przeprowadzi automatycznie PFR na podstawie danych z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP). Po potwierdzeniu tych informacji obliczona będzie wysokość subwencji.

Jeśli na podstawie dostępnych danych zostanie ona przyznana w niższej wysokości niż wnioskował przedsiębiorca, otrzyma on od Funduszu za pośrednictwem banku informację o przyczynach podjęcia takiej decyzji. W tej sytuacji subwencja będzie wypłacona w niższej wysokości, ustalonej przez PFR, a przedsiębiorca będzie mógł złożyć odwołanie od decyzji. Możliwość odwołania zostanie uruchomiona w systemach bankowych od 11 maja.

Całość procesu, w tym otrzymanie decyzji i podpisanie umowy z PFR oraz złożenie odwołania od decyzji Funduszu odbędzie się on line w systemie transakcyjnym banku. Firmy, które złożą wniosek lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponoszą żadnych kosztów, np. z tytułu prowizji bankowej czy za rozpatrzenie wniosku.

Co jest potrzebne do złożenia wniosku?

Aby sprawnie wypełnić wniosek,  należy przygotować dane, takie jak liczba zatrudnionych (w tym na umowy cywilnoprawne) w przeliczeniu na pełen etat oraz wysokość przychodów w danych miesiącach, które pozwolą zakwalifikować przedsiębiorstwo do grupy mikro lub małych i średnich, a także wyliczyć należną kwotę subwencji.

Ponieważ podstawą weryfikacji wniosków i oświadczeń, które wpływają na przyznanie subwencji i jej wysokość, będą rejestry publiczne, ważne jest, aby przedsiębiorca, który będzie się ubiegać o jej przyznanie złożył deklarację VAT w czasie, który pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów. Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku warto zapoznać się również z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej PFR, gdzie szczegółowo opisane są zasady Tarczy Finansowej PFR, a także na stronach internetowych swoich banków.

Szybkie i bezpieczne wnioskowanie oraz dystrybucja środków możliwa będzie dzięki uczestnictwu w projekcie Krajowej Izby Rozliczeniowej, która stworzyła nowoczesny system automatycznego przekazywania informacji między bankami a PFR. Bardzo dużą pracę, bez której wdrożenie Tarczy Finansowej byłoby niemożliwe, wykonały również banki uczestniczące w projekcie. To kolejny przykład udanej współpracy sektora bankowego z instytucjami publicznymi.

Do kogo kierowana jest Tarcza Finansowa PFR?

Program PFR kierowany jest do:

  • mikrofirm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 1 do 9 pracowników (bez właściciela), których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln EUR;
  • małych i średnich firm, zatrudniających do 249 pracowników, których roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR.

Z subwencji będą mogły skorzystać firmy, które dotknął spadek przychodów o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z COVID-19.

Maksymalna kwota subwencji dla mikrofirm zależy od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i wynosić może do 324 tys. zł (średnio 70-90 tys. zł), a 75% jej wartości może być bezzwrotne. 25% wartości jest bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia. Dodatkowe 50% subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji przez przedsiębiorcę jest odpowiednio wyższy, co stanowi silny bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy. Po 12 miesiącach zaczyna się spłata ratalna reszty subwencji rozłożona na 24 miesiące.

Dla firm z sektora MŚP kwota subwencji, która stanowi 4%, 6% lub 8% sprzedaży rocznej w zależności od skali spadku sprzedaży, może wynieść maksymalnie 3,5 mln zł (średnio 1,9 mln zł). 75% subwencji finansowej może być bezzwrotne, w tym 25% pod warunkiem kontynuacji działalności, 25% w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży, a dodatkowo 25% w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. Zwrot subwencji przez przedsiębiorcę będzie proporcjonalnie wyższy w przypadku spadku zatrudnienia.

Całkowita wielkość wsparcia dla mikrofirm to 25 mld zł, z czego zakładana kwota środków bezzwrotnych wyniesie ok 16 mld zł. Maksymalna wartość programu dla MŚP to 50 mld zł, z czego zakładana kwota środków bezzwrotnych może wynieść 32 mld zł.

Dla dużych firm, których zatrudnienie wynosi co najmniej 250 pracowników (całkowite zatrudnienie w grupie kapitałowej), a obrót przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa przekracza 43 mln EUR w ujęciu skonsolidowanym, w ramach Tarczy Finansowej PFR przewidziane jest finansowanie płynnościowe, pożyczki preferencyjne lub instrumenty kapitałowe na indywidualnie ustalanych z PFR warunkach. Wnioski o finansowanie dla dużych firm można będzie złożyć bezpośrednio w PFR na stronie internetowej.

Z tej drogi finansowania mogą również skorzystać mniejsze firmy. Warunkiem jest zatrudnianie powyżej 150 pracowników oraz obrót przekraczający 100 mln zł, w sytuacji kiedy ich luka finansowania zgodnie z projekcjami finansowymi przekracza 3,5 mln zł lub finansowanie dotyczy Programu Sektorowego w związku z COVID-19.

Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r., a także niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioski o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich firm można złożyć wyłącznie za pośrednictwem następujących banków:

  1. Alior Bank
  2. Bank BPS oraz zrzeszone i współpracujące Banki Spółdzielcze
  3. Bank Millennium
  4. Bank Pekao S.A.
  5. Bank Pocztowy
  6. BNP Paribas
  7. BOŚ Bank
  8. Citi Handlowy
  9. Credit Agricole
  10. Getin Noble Bank
  11. Idea Bank
  12. ING Bank Śląski
  13. mBank
  14. Nest Bank
  15. PKO Bank Polski
  16. Santander Bank Polska
  17. SGB-Bank S.A. oraz Banki Spółdzielcze SGB i współpracujące Banki Spółdzielcze

Terminy uruchomienia usługi w kolejnych bankach można sprawdzić na stronie PFR (https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-mmsp.html)